Projekt zakłada kompleksową modernizację linii kolejowej nr 318, w jej historycznym przebiegu. Prace prowadzone są etapowo – w I etapie zrewitalizowano odcinek Bielawa Zachodnia – Bielawa Nowa (ok. 4,5 km), a obecnie trwa modernizacja trasy do Srebrnej Góry.
• Odcinek będzie mieć prawie 12 kilometrów (od km 12,380 do km 24,300 tej trasy)
• Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2026 roku
• Na ten cel Województwo Dolnośląskie przeznaczyło ponad 36 milionów złotych
– Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 to projekt, który ma ogromne znaczenie nie tylko dla mieszkańców Bielawy i Srebrnej Góry, ale dla całego regionu. Dzięki niemu poprawi się dostępność komunikacyjna, wróci regularny ruch pasażerski, a pociągi dotrą do Srebrnej Góry po blisko 50 latach. To także ogromny impuls dla lokalnej turystyki – podróżni będą mogli wygodnie dojechać do atrakcji w okolicach Gór Sowich – podkreśla Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Inwestycja obejmuje nie tylko odbudowę torowiska, ale również modernizację przystanków, przejazdów kolejowych oraz systemów sterowania ruchem. Rewitalizacja linii nr 318 jest kontynuacją zakończonego w 2019 roku remontu trasy z Dzierżoniowa do Bielawy.
Uruchomienie nowego połączenia pozwoli mieszkańcom Bielawy i Srebrnej Góry na wygodniejsze podróże do większych ośrodków miejskich, w tym do Wrocławia. Dla turystów będzie to szansa na bezpośredni dojazd do jednej z najatrakcyjniejszych tras kolejowych Dolnego Śląska – z widokiem na Jezioro Bielawskie, Góry Sowie i przejazdem po ponad 110-letnim nasypie. Ruch kolejowy na tej linii został zawieszony w 1977 roku.
– Wracamy do miejsca w którym rozpoczął się nasz projekt walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki rewitalizacji tej linii przywrócimy połączenie kolejowe dla blisko 70 tysięcy mieszkańców. To oczywiście nie jest koniec naszych działań, już niebawem będziemy podpisywać kolejne umowy na rewitalizacje – dodaje wicemarszałek Michał Rado.
– Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, bo pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji gminy, jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (Bielawa - Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska – zabytkowa twierdza pruska – pisze na swoim profilu w mediach społecznościowych Andrzej Hordyj, burmistrz Bielawy.
Inwestycją z dużą dotacją
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia”
Samorząd Województwa Dolnośląskiego, w którego imieniu realizuje projekt Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021 -2027.