Początek metamorfozy ulic Złotej i Zgoda w centrum Warszawy [WIZUALIZACJE]

Orzech

Rozpoczyna się przebudowa kwartału ulic Złotej, Zgoda, Sienkiewicza i Jasnej. W piątek, 16 sierpnia, zmieni się organizacja ruchu i zasady parkowania. Także ruch pieszych będzie się odbywał inaczej podczas prowadzonych w tym miejscu prac.

To największy realizowany projekt w ramach programu Nowe Centrum Warszawy i zarazem jeden z jego kluczowych elementów. Inwestycja połączy w jedną funkcjonalną całość Muzeum Sztuki Nowoczesnej, powstający plac Centralny, przebudowywany plac Powstańców Warszawy oraz plac Pięciu Rogów.

Co się zmieni?

Zakres prac w ścisłym Śródmieściu obejmie łącznie powierzchnię około 2,5 hektara, czyli 10-krotnie większą niż wspomniany plac Pięciu Rogów. Przybędzie mnóstwo zieleni (drzew oraz zieleni niskiej), pojawi się wysokiej jakości mała architektura, będzie więcej przestrzeni dla pieszych, a parkowanie zostanie w dużej mierze przeniesione pod ziemię – na parking pod placem Powstańców Warszawy.

Na przeprowadzenie wszystkich robót wykonawca – firma Skanska – ma 24 miesiące. Prace zostały drobiazgowo zaplanowane i będą prowadzone przede wszystkim tak, aby zapewnić dojazd do wszystkich budynków w tym rejonie. Pierwszy etap rozpocznie się w piątek, 16 sierpnia, o godzinie 12:00. Od zeszłego tygodnia wykonawca montuje znaki, które informują o zmianach.

Więcej szczegółów dostępnych jest na stronie Zarządu Dróg Miejskich, który odpowiada za inwestycję. W najbliższych tygodniach zostanie też uruchomiona strona internetowa poświęcona tylko temu przedsięwzięciu.

Zmiany dla kierowców

Na odcinkach pomiędzy ulicami Moniuszki a Sienkiewicza oraz Boduena i Brokla pozostanie jeden kierunek ruchu. Natomiast na fragmencie pomiędzy Sienkiewicza a Boduena kierowcy pojadą w dwóch kierunkach.

Drogowcy ustawią nakaz skrętu z ulicy Jasnej w Brokla (nie będzie dotyczył dojazdu do Złotej, Chmielnej i Zgody w stronę placu Pięciu Rogów). Zamkną też fragment ulicy Zgoda łączący Jasną z Sienkiewicza.

Kierowcy wyjadą z ulicy Boduena na Jasną oraz z Jasnej na Sienkiewicza w obie strony.

Ulice Złota i Zgoda (w kierunku placu Pięciu Rogów) zostaną wyłączone z ruchu. Będzie tu dopuszczony tylko dojazd do posesji przy ulicach Złotej, Zgoda i Chmielnej.

Zmiany dla pieszych

Wzdłuż ulic Złotej i Zgoda przejdą wyłącznie mieszkańcy do posesji. Zamknięty będzie także chodnik po jednej stronie ulicy Zgoda, pomiędzy parkingiem przy pasażu „Wiecha” a Złotą. Piesi będą mogli się poruszać tylko po stronie Domu Pod Orłami.

Otwarty natomiast pozostanie chodnik na Złotej, pomiędzy Marszałkowską a pasażem „Wiecha”.

Zmiany w parkowaniu

Trzy istniejące parkingi: na placu Młynarskiego (obok budynku Filharmonii Narodowej), przed Domem Pod Orłami oraz przy pasażu „Wiecha” drogowcy zajmą na zaplecze budowy.

Pozostałe miejsca postojowe w przebudowywanym kwartale będą przeznaczone wyłącznie dla mieszkańców. Tablice przypominające o tym staną na Sienkiewicza przy Marszałkowskiej, Moniuszki przed Jasną i placu Powstańców Warszawy przy ulicach Moniuszki i Boduena.

Miejsca postojowe „tylko dla mieszkańców” będą dostępne dla posiadaczy abonamentów parkingowych Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, którzy mieszkają w rejonie bezpośrednio objętym pracami, między ulicami Chmielną, Marszałkowską, Świętokrzyską i placem Powstańców. Szczegółowe informacje będą dostępne na stronie Zarządu Dróg Miejskich.

Na ulicy Jasnej, Złotej i Zgoda będą obowiązywały znaki zakazu postoju z informacją o możliwości odholowania pojazdu na koszt właściciela. Przed budynkami Jasna 6 i 8 na chodniku zostaną urządzone miejsca postojowe dla zlokalizowanych tam Naczelnego Sądu Administracyjnego i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Kierowcy tych instytucji zaparkują tu w dni powszednie od godziny 8:00 do godziny 18:00 lub 20:00.

Tego typu organizacja ruchu będzie w miarę możliwości utrzymywana również w kolejnych etapach robót. Odwzorowuje ona w dużej mierze zasady, które będą obowiązywały po zakończeniu przebudowy. Miejsca parkingowe na powierzchni będą docelowo przeznaczone dla mieszkańców, dostawców oraz osób z niepełnosprawnościami. Pozostali kierowcy będą mogli parkować przede wszystkim w nowym, powstającym właśnie parkingu na 420 miejsc pod placem Powstańców Warszawy.

Źródło: UM Warszawa