Podziemna kolej w Łodzi nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [ZDJĘCIA]

Orzech

Pod Łodzią powstaje kolejowy tunel średnicowy. Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów, będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony.

Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju

• Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to projekt, który zmieni oblicze transportu kolejowego w centrum Polski

• Na trasie podziemnego połączenia pod centrum miasta znajdą się trzy przystanki – Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz największy z nich, Łódź Koziny

Każdy z nich będzie miał trzy podziemne kondygnacje. W odróżnieniu od pozostałych dwóch przystanków, na Kozinach pociągi zatrzymywać się będą na dwóch poziomach -2 i -3. Poziom -1 to hol komunikacyjny dla podróżnych. Wygodne przemieszczanie się miedzy poziomami zapewnią podróżnym windy oraz schody stałe i ruchome.

Rosną perony na Kozinach

Obecnie na Kozinach, na najniższym poziomie, rozpoczęła się budowa peronów – ich konstrukcje są zbrojone i zalewane betonem. Jednocześnie wylewane są stropy nad poziomami -2 i -1.

Przystanek Łódź Koziny będzie mieć ponad 260 m długości i o około 75 m szerokości. Taka powierzchnia wymaga odpowiednich rozwiązań technicznych. Strop nad najniższym poziomem -3 wsparty jest na 75 słupach. Natomiast nad poziom -2 strop wspiera 40 słupów.

Głębokość przystanku to niemal 30 metrów – w jego wnętrzu byłby w stanie zmieścić się dziesięciopiętrowy wieżowiec. Do budowy przystanku wykorzystanych zostanie 50 tys. m³ betonu a dziennie na przystanku zużywa się go około 115 m³.

materiały inwestora

Przystanek Łódź Koziny budowany jest przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec.

Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny – 1. Na poziomie – 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie – 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna.

ZDJĘCIA:

W tunelach jednotorowych, które wydrążyła maszyna TBM Faustyna, w większości ułożono warstwy betonu pod budowę torów. Następnie przygotowane zostanie podtorze, wybudowane perony techniczne, zamontowane zostaną niezbędne instalacje.

Projekt jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską.

Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Głównym wykonawcą prac jest PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

W artykule wykorzystano materiały prasowe PKP PLK S.A.