1532 sieci i marki działają w centrach handlowych, które przeanalizowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Ubiegły rok był rekordowy pod względem debiutów.
Zweryfikowano dane z miarodajnej próby obiektów handlowych, których łączna powierzchnia stanowi 15% całości nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Z danych Cushman & Wakefield wynika z kolei, że w 2023 r. na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat.
– Liczba 1532 marek w analizowanych przez Polską Radę Centrów Handlowych obiektach wskazuje na dojrzałość i dobrą kondycję branży. Do najważniejszych branż obecnych w centrach handlowych należą: moda i akcesoria, do tej grupy zalicza się 35% marek, gastronomia z 20% udziałem oraz towary specjalistyczne, w tym księgarnie czy sieci z biżuterią i zegarkami, stanowiące 12% obecnych w galeriach marek. Te dane oraz rosnąca dynamika debiutów kolejnych podmiotów, potwierdzają efektywność centrów handlowych jako kluczowego kanału sprzedaży w Polsce – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Udział marek w najważniejszych branżach obecnych w analizowanych centrach handlowych: – moda i akcesoria: 35%,
Udział marek w najważniejszych branżach obecnych w analizowanych centrach handlowych:
– moda i akcesoria: 35%,
– gastronomia: 20%,
– towary specjalistyczne (księgarnie, biżuteria i zegarki, inne): 12%,
– zdrowie i uroda: 11%,
– usługi: 8%.
Z danych PRCH wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat w strukturze branż obecnych w polskich centrach handlowych kluczowa pozostała rola branży modowej (wzrost o 2%), podwoił się udział gastronomii, a o połowę zmniejszył się udział marek z branży usług.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.