Ponad 1000 miejsc pracy. LPP Logistics uruchomiło nowe, gigantyczne centrum logistyczne dla e-commerce

Orzech

LPP Logistics uruchomiło swój największy magazyn do obsługi e-commerce w Polsce. Obiekt zlokalizowany w gminie Białe Błota w powiecie bydgoskim. Jego powierzchnia przekracza 100 tys. mkw. Docelowo pracę w nim znajdzie ponad 1000 osób.

– Nowy magazyn pod Bydgoszczą pozwoli na obsługę wolumenów zamówień na poziomie nawet 500 tys. sztuk dziennie. Istotny wpływ na maksymalizację tych osiągów będzie miało zastosowanie rozwiązań z zakresu automatyki najnowszej generacji – mówi Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.

System samodzielnie kategoryzuje przesyłki, uwzględniając takie parametry jak określony czas realizacji czy godziny odbiorów przez kurierów. To ogranicza konieczność przemieszczania się po magazynie i optymalizuje czas kompletacji.

– Naszym punktem wyjścia jest model Goods to Person, który opiera się na ścisłej kooperacji pomiędzy zastosowaną automatyką a pracownikiem – mówi Daniel Potoczniak.

Istotny wpływ na szybsze dostawy do klientów ma zastosowanie shipping sortera, który dzięki automatyzacji procesu wysyłki i rozdzielania zamówień pomiędzy konkretnych przewoźników jest w stanie obsłużyć nawet 13 tys. paczek w ciągu godziny.

– Planowane przez nas rozwiązania ograniczą konieczność przemieszczania się po magazynie, tak jak to ma miejsce w przypadku tzw. systemu półkowego, gdzie pracownik ręcznie pobiera artykuły z różnych lokalizacji w magazynie. Optymalizując ten proces z wykorzystaniem robotów, które dostarczają produkty bezpośrednio do pracownika, zdecydowanie skrócimy czas realizacji zamówień i zwiększymy komfort pracy – komentuje Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.

Nowa hala magazynowa zajmuje powierzchnię 100 tys. mkw. i daje możliwość składowania do 16 mln sztuk odzieży i akcesoriów. Obiekt został zatowarowany w czerwcu br., a z początkiem lipca zaczął realizować pierwsze zamówienia.

– Uruchomienie nowego fulfillment center na terenie powiatu bydgoskiego jest odpowiedzią na potrzeby biznesu i widoczny potencjał rozwoju sprzedaży internetowej – mówi Sebastian Sołtys, prezes zarządu LPP Logistics.

Przestrzeń socjalno-biurowa nowej hali magazynowe stanowi kolejne 3 tys. mkw. Obiekt zlokalizowany w gminie Białe Błota, w powiecie bydgoskim.

– Ta lokalizacja ma dla nas strategiczne znaczenie, zarówno ze względu na swoje położenie, ale też dopasowanie obiektu do naszych potrzeb związanych ze wsparciem rozwoju Grupy. Tylko w pierwszym kwartale br. sprzedaż LPP w e-commerce zwiększyła się o 23 proc. r/r i od dłuższego czasu pozostaje źródłem stabilnych przychodów – mówi Sebastian Sołtys.

To piąte i zarazem największe fulfillment center w sieci LPP Logistics, które zwiększy zdolności operacyjne spółki i usprawni dostawy zamówień w Polsce i Europie Centralnej.

– Wcześniejsza nieprzewidywalność rynku i zróżnicowanie dynamik e-commerce nie sprzyjały istotnym inwestycjom w kosztochłonne technologie w logistyce, jednak dzisiejszy rynek jest już dużo bardziej ustabilizowany i zachęca nas do zwiększania nakładów na ten obszar – mówi Sebastian Sołtys.

Pierwsze przesyłki do klientów zostały wysłane z początkiem lipca. Wysyłkę wspierają algorytmy sztucznej inteligencji, a w ciągu najbliższych miesięcy wdrożone będą rozwiązania automatyczne trzeciej generacji.

Nowe fulfillment center LPP Logistics w gminie Białe Błota w powiecie bydgoskim leży w bliskiej odległości od dróg ekspresowych i autostrady. Dla logistyki Grupy LPP ważne jest też jego położenie względem innych centrów dystrybucyjnych LPP Logistics, odpowiedzialnych za zaopatrzenie magazynów e-commerce.

– Jako operator logistyczny Grupy LPP dostosowujemy więc nasze zdolności operacyjne tak, aby umożliwić markom LPP sprawną obsługę rosnącej liczby zamówień. Dlatego postawiliśmy na najnowszy standard automatyzacji magazynowej trzeciej generacji, który zwiększy wydajność tego fulfillment center już od jesieni – podkreśla Sebastian Sołtys, prezes zarządu LPP Logistics.

W nowym obiekcie magazynowym spółka stawia m.in. na wsparcie sztucznej inteligencji. Zastosowane algorytmy AI wykorzystywane są do zarządzania towarem w czasie rzeczywistym czy optymalizacji procesu realizacji przesyłek, ułatwiając pracę osobom kompletującym zamówienia.

– Planowane przez nas rozwiązania ograniczą konieczność przemieszczania się po magazynie, tak jak to ma miejsce w przypadku tzw. systemu półkowego, gdzie pracownik ręcznie pobiera artykuły z różnych lokalizacji w magazynie. Optymalizując ten proces z wykorzystaniem robotów, które dostarczają produkty bezpośrednio do pracownika, zdecydowanie skrócimy czas realizacji zamówień i zwiększymy komfort pracy – mówi Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.

W ciągu najbliższych kilku miesięcy spółka planuje etapowe wdrożenie kolejnych rozwiązań z zakresu robotyki i automatyzacji.

Magazyny logistyczne LPP: plany na przyszłość

Jednym z kluczowych elementów będzie system Picking Engine, który dostarcza odpowiednie artykuły w pojemnikach do operatora stacji roboczej i ogranicza konieczność przemieszczania się po magazynie. Wsparciem procesu kompletacji zamówień będą również mobilne roboty AMR i ACR, które mogą poruszać się bez dodatkowej infrastruktury zewnętrznej.

W IV kwartale br. planowane jest wdrożenie innowacyjnych sorterów, które będą rozdzielać pojedyncze artykuły na poszczególne zamówienia.

Mimo wysokiego stopnia automatyzacji obiektu zatrudnienie znajdzie w nim nawet 2 tys. pracowników. Istotny wpływ na warunki pracy w magazynie będą miały rozwiązania automatyczne i zastosowane w nim najwyższe standardy zrównoważonego budownictwa, zgodne z wymogami certyfikacji BREEAM na poziomie Excellent. W celu ograniczenia wpływu na środowisko wykorzystano: energooszczędne oświetlenie LED, pompy ciepła i instalację fotowoltaiczną o mocy 50k Wp.

Z myślą o pracownikach na terenie obiektu usytuowano miejsca postojowe dla samochodów osobowych oraz przystanki autobusowe dla transportu pracowniczego.

Nowe fulfillment center LPP to 9. obiekt magazynowy w sieci zarządzanej przez LPP Logistics, która obecnie wynosi blisko 600 tys. metrów kwadratowych.

Spółka odpowiada za realizację zamówień e-commerce, wspierając pozostałe cztery magazyny tego typu działające w Pruszczu Gdańskim, Jasionce k. Rzeszowa, a także w Słowacji i Rumunii. W sieci znajdują się także centra dystrybucyjne w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Brześciu Kujawskim i Rumunii.

Nowa inwestycja w Bydgoszczy wpisuje się w plany Grupy LPP związane z rozwojem sprzedaży w Polsce i za granicą.

Do końca 2025 r. LPP Logistics przewiduje wydatki na rozwój na poziomie 450 mln zł, a jej powierzchnia magazynowa zwiększy się w tym czasie do 700 tys. mkw.

O inwestorze:

LPP Logistics jest operatorem logistycznym zarządzającym siecią zaopatrzenia i dystrybucji Grupy LPP. Obejmuje centra dystrybucyjne i magazyny typu Fulfillment Center o łącznej powierzchni blisko 600 tys. mkw. Spółka działa na 3 kontynentach, zapewniając usługi logistyczne od frachtu morskiego, kolejowego i drogowego, poprzez działalność własnej agencji celnej po zaawansowaną logistykę magazynową wykorzystującą nowoczesne systemy, jak WMS, automatykę magazynową czy rozwiązania typu Warehouse Intelligence oparte na algorytmach sztucznej inteligencji.

LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 40 rynkach na świecie.

Spółka posiada sieć blisko 2 400 salonów o łącznej powierzchni ponad 2 mln mkw. i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP daje miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.