Postępują prace przy przebudowie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia [FILM + ZDJĘCIA]

Orzech

Ze stacji Warszawa Zachodni korzystają podróżni pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. Równocześnie przebudowywane są perony, powstała nowa hala peronowa i budowane są przejście podziemne.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych. Projekt o wartości ok. 2 mld zł współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.

Warszawa Zachodnia to kolejna stacja na sieci kolejowej, która będzie dostępniejsza i zapewni większe możliwości transportu kolejowego. Zmieniły się stacje w dużych i mniejszych miastach m.in.: Rzeszów, Szczecin, Gdańsk, Dęblin, Lublin, Lubin.

– Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni role kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Tym samym łatwiejsze będą podróże i bardziej konkurencyjna kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nieprzerwalnie prowadzony jest ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Organizacja rozkładu jazdy powstaje przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Korekty rozkładu jazdy wykorzystywane są do koordynacji robót.

– Na stacji Warszawa Zachodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac – realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace wykonano na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji osiągnie powierzchnię 35 000 mkw., 200 m długości i 150 m szerokości (pięć boisk piłki nożnej). Obiekt rozpostarty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów.

Taka będzie Warszawa Zachodnia

Na Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.