Po latach dyskusji i krytyki obecnego budynku dworca, w Poznaniu rusza proces przygotowań do budowy nowego obiektu. 12 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe oraz samorząd stolicy Wielkopolski podpiszą porozumienie w sprawie przebudowy stacji Poznań Główny. Otworzy drogę do budowy nowoczesnego dworca nad torami, który ma stać się sercem komunikacyjnym stolicy Wielkopolski i jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Nowy dworzec ma powstać nad torami w ciągu dekady i zastąpić zarówno nieczynny budynek historyczny, jak i krytykowany przez pasażerów „chlebak”.
Nowy dworzec nad torami
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, podpisanie porozumienia pomiędzy PKP PLK a władzami Poznania nastąpi 12 grudnia. – „Nowy obiekt stanie nad ośmioma peronami i 16 torami, w miejscu obecnie zamkniętego dworca. Będzie to rozwiązanie znacznie bardziej funkcjonalne niż obecny budynek stojący z boku układu torowego” – podkreślił Malepszak podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w Poznaniu, cytowany przez PAP.
Historia poznańskiego dworca
Stary budynek dworca Poznań Główny został zamknięty w 2013 roku. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej nowy obiekt, w którym mieści się m.in. . galeria handlowa. Budynek ten, szybko ochrzczony przez mieszkańców mianem „chlebaka”, od początku budził kontrowersje. Krytykowano go za brak funkcjonalności, niewygodne rozwiązania komunikacyjne i marginalne położenie względem głównego układu torów.
W 2018 roku PKP zapowiadało rewitalizację starego dworca i jego ponowne uruchomienie do końca 2023 roku. Ostatecznie projekt nie został zrealizowany, a pod koniec 2023 roku przedstawiono nową koncepcję – budowę zupełnie nowego obiektu nad torami, który miałby zastąpić zarówno nieczynny budynek, jak i „chlebak”.
Rola samorządu i PKP PLK
Grudniowe porozumienie ma określić szczegółowe zasady współpracy pomiędzy PKP PLK a samorządem Poznania. – „Udział miasta będzie w zdecydowanej większości od strony architektonicznej – chodzi o zaproponowanie rozwiązań dobrze wpisujących się w tkankę miejską. Inwestorem z kluczowym udziałem finansowym pozostanie PKP PLK” – wyjaśnił wiceminister Malepszak.
Koszty i harmonogram
Według wstępnych szacunków koszt budowy nowego dworca i przebudowy całej stacji może wynieść około 5 mld zł. Malepszak zaznaczył, że szczegółowe informacje zostaną przedstawione przy okazji podpisania porozumienia. Dokumentacja całej inwestycji ma powstać do 2029 roku, a sam dworzec – zgodnie z zapowiedziami – powinien zostać oddany do użytku w ciągu dekady.
– „Chlebak na pewno przetrwa jeszcze 20 lat. Ważne jednak, żeby już dziś działać, by to było tylko 20 lat, może z lekkim plusem” – powiedział Malepszak, podkreślając konieczność rozpoczęcia procesu inwestycyjnego.
Fragment najnowszego planu zagospodarowania tzw. "Wolnych Torów" w Poznaniu - wizualizacja poglądowa:
Część większej przebudowy węzła kolejowego
Przebudowa dworca Poznań Główny to element szerszego planu modernizacji całego poznańskiego węzła kolejowego. Inwestycja ma poprawić przepustowość stacji, zwiększyć komfort pasażerów i dostosować obiekt do współczesnych standardów obsługi podróżnych.
Poznań wchodzi w nowy etap
Podpisanie porozumienia 12 grudnia otworzy drogę do budowy nowoczesnego dworca nad torami, który ma stać się sercem komunikacyjnym stolicy Wielkopolski i jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
Dawne, nieaktualne plany: