Powstanie obwodnica Blachowni i Herb, w ciągu DK46 w woj. śląskim

Orzech

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla ponad 12,5 km obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Inwestycja realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj w ramach Programu budowy 100 obwodnic.

Trzy warianty przebiegu

W październiku 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. W maju 2021 roku GDDKiA podpisała umowę z biurem projektowym Trakt z Katowic na wykonanie tej dokumentacji.

Opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy skomunikowane z autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych. Każdy z wariantów dzieli się na cztery podwarianty, różniące się od siebie rozwiązaniami skomunikowania z układem drogowym w rejonie A1.

Wyniki analizy wielokryterialnej i wybór wariantu

W ramach STEŚ-R biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych. Najwyżej oceniony został wariant 2.1A (brązowy). Obwodnica Blachowni i Herb przebiegać będzie po nowym śladzie, od północy omijając miejscowości Herby, Pietrzaki oraz Trzepizury, a następnie od południa ominie dzielnicę Blachowni – Ostrowy. Do autostrady A1 trasa włączy się z wykorzystaniem istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia. Planowana obwodnica, o długości 12,5 km, przebiegać będzie głównie po terenach leśnych.

Kolejny kamień milowy za nami

Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) wniosku o wydanie DŚU, kończy I etap STEŚ-R. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Przed wydaniem decyzji RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną cześć procesu przygotowania inwestycji drogowej.

Co dalej

Kolejnym etapem będzie doszczegółowienie rozwiązań projektowanej obwodnicy oraz wykonanie rozpoznania podłoża gruntowego. Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj zaplanowaliśmy w IV kwartale 2026 roku, natomiast roboty budowlane na lata 2029-2031.

Będzie bezpieczniej i bardziej komfortowo

Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.

Parametry techniczne

klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego),

liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2 ,

– szerokość pasa ruchu: 3,5 m ,

szerokość poboczy: 1,5 m ,

obciążenie: 11,5 t/oś.

DK46 Obwodnica Blachowni i Herb - orientacyjny przebieg wariantu preferowanego (2.1A) [plik w formacie .PDF]

DK46 Obwodnica Blachowni i Herb - orientacyjny przebieg wszystkich wariantów [plik w formacie .PDF]

Źródło: GDDKiA