Poznaliśmy wykonawcę obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę blisko 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Spośród dwunastu ofert, jakie wpłynęły w przetargu, najkorzystniejszą, na kwotę 407 939 365,19 zł, złożyła firma Unibep.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Pierwszą obwodnicą w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia.

Zakres prac

Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Poprawa bezpieczeństwa

Dzięki budowie obwodnicy podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążony lokalny układ komunikacyjny i zwiększy się przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku, obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, który koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Finał w 2029 r.

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w trakcie trwania robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać pod koniec II kwartału 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.

Kolejna obwodnica w woj. pomorskim

W 2022 r. GDDKiA jako pierwszą z PB100 oddała do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowaliśmy także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.

W ciągu DK22, w ramach PB100, przewidziano również realizację obwodnicy Człuchowa. W marcu 2021 r. do Wójta Gminy Starogard Gdański GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.

Źródło: GDDKiA