PRCH: 20 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w I połowie 2024 r.

Orzech

Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w pierwszej połowie 2024 r. w Polsce powstało 15 nowych obiektów handlowych powyżej 5000 mkw. GLA, a kolejne 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła blisko 190 tys. mkw. GLA. Całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych powyżej 5000 mkw. GLA na koniec czerwca 2024 r. przekroczyła 13,5 mln mkw. GLA.

– Dynamiczny przyrost nowej powierzchni handlowej w pierwszej połowie 2024 r., otwieranie nowych obiektów oraz rozbudowa i modernizacja istniejących jest kolejnym czynnikiem potwierdzającym dobrą kondycję handlu. Dynamika nowych inwestycji już w 2023 r. była o ponad 30% lepsza od wcześniejszego okresu i ubiegłoroczny trend utrzymuje się również w 2024 r. Potwierdza to wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje potencjał inwestycyjny, zwłaszcza w mniejszych w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców – ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wśród tegorocznych inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 92%, a centra handlowe za 8% nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowych obiektów handlowych w pierwszej połowie 2024 r. powstało na Śląsku, gdzie otwarto ich 5, o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA. Z kolei największymi nowymi inwestycjami były OTO Park Koszalin, Galeria Starówka w Lesznie i park handlowy S1 w Bytomiu. Najbardziej aktywnym inwestorem w pierwszej połowie 2024 r. była firma Karuzela Holding.

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 80% udział mają centra handlowe, kolejne 18% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, reszta skupiona jest w ośrodkach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.