Program budowy 100 obwodnic – aktualny postęp prac [MAPY]

Orzech

Dwadzieścia jeden obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z czterech obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 66 zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100).

Inwestycje realizowane w ramach PB100 poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cztery obwodnice już służą kierowcom, a cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.

Smolajny, Brzezie, Grzymiszew oraz Strykowo uwolnione z ruchu tranzytowego

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Udostępniliśmy ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. 

2024 rok to kolejne dwie miejscowości, które zyskały obwodnicę w ramach PB100 i obie na terenie województwa wielkopolskiego. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72. Z kolei 23 sierpnia udostępniliśmy do ruchu ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Oba te zadania zostały objęte bezzwrotnym wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Postęp prac

W realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 167,1 km i wartości ok. 3,2 mld zł:

woj. lubelskie 

• Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 to łącznie 12 km, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.), 

woj. lubuskie 

• Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, ok. 305 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2027 r.),

woj. mazowieckie 

• Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. podkarpackie

• II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, ok. 152 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2028 r.),

woj. podlaskie 

• Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, ok. 182 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),

woj. świętokrzyskie 

• Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. warmińsko-mazurskie 

• Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),

woj. wielkopolskie 

• Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2025 r.), 

Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2025 r.), 

Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. zachodniopomorskie 

• Gryfina w ciągu DK31 (5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2024 r.), 

• Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

• Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, ok. 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.),

• Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, ok. 55 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),

• Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, ok. 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),

• Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, ok. 76 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.).

Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72,3 km: 

• Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),

• Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),

• Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew – Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),

• Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),

• Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),

• Kroczyc w ciągu DK78 o długości 9,1 km (woj. śląskie),

• Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),

• Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),

• Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie).

W przygotowaniu jest obecnie 66 zadań o łącznej długości ok. 640 km

Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie GDDKiA ustala korytarz drogi, analizuje, gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie można budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ, np. na środowisko naturalne. 

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic 

Większość obwodnic, jakie powstaną w ramach PB100, będzie drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Cel

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Program uwzględnia również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji i przystąpi do prac projektowych. 18 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta (woj. warmińsko-mazurskie), która znajduje się liście zadań rezerwowych PB100.

Źródło: GDDKiA