Niecały rok temu w spółce CPK rozpoczęły się duże zmiany. Po urealnieniu harmonogramu inwestycji, projekt jest konsekwentnie realizowany. W tym czasie podpisanych zostało kilkadziesiąt ważnych umów. Pozyskano setki hektarów gruntów, a także milionowe dotacje z Unii Europejskiej. Zaprezentowano nowy projekt budowlany lotniska i dworca kolejowego oraz preferowane przebiegi nowych linii Kolei Dużych Prędkości.
Prace realizowane w ramach komponentu kolejowego stanowić będą największą część inwestycji CPK. Nowe linie w połączeniu z opracowywanym rozkładem jazdy i powiązanymi przewozami autobusowymi zapewnią dostęp do pociągów dalekobieżnych w każdym powiecie w Polsce.
Od grudnia 2023 roku wszystkie objęte umowami zadania spółki CPK były konsekwentnie realizowane. To na przykład prace projektowe w obszarze lotniskowym i kolejowym czy studialne, a także prace w terenie dla poszczególnych linii kolejowych. 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk ogłosił realizację projektu w urealnionej formie, a właściwi ministrowie przedstawili opinii publicznej nowy harmonogram oparty na faktach i liczbach, czyli w możliwych do osiągnięcia terminach. Wszystkie działania podejmowane w ostatnim roku pokazują, że Program CPK zostanie zrealizowany. Prowadzimy ten projekt konsekwentnie i skutecznie nadrabiając opóźnienia naszych poprzedników.
Jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku było otrzymanie pozwolenia na budowę 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Następnie w lipcu ogłoszono przetarg na jego budowę.
Podpisano umowę na przygotowanie projektu linii KDP od Sieradza do Poznania, a w ramach zamówienia zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla części linii „Y” na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Co ważne, 162 mln zł na przygotowanie tych dokumentów zobowiązała się niedawno przekazać Unia Europejska. Z perspektywy inwestycji kolejowych niezwykle ważne było również zatwierdzenie przez pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska wariantu inwestorskiego dla linii nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. Inwestycje kolejowe, takie jak ta, pozwolą na realizację założenia określanego jako „Polska 100 minut”, na podstawie którego przewiduje się szybkie połączenia z Warszawy do większości dużych miast w kraju.
Z perspektywy budowy lotniska pierwsza połowa br. upłynęła m.in. pod znakiem podpisania z konsorcjum polskich firm umowy na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Spółka otrzymała również decyzję lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia 110 kV i 220 kV, celem zasilania portu lotniczego w energię elektryczną.
We wrześniu podpisana została umowa z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie Kolei Dużych Prędkości, a także zawarty został kontrakt z firmą HPC POLGEOL na badania terenowe wody oraz gruntu w rejonie projektowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK. W sumie oznaczać będzie to wykonanie kolejnych 150 odwiertów – o głębokości do 50 metrów każdy.
Wybrana została również najkorzystniejsza oferta w postępowaniu na projekt doprowadzenia prądu do lotniska z sieci 400 kV i 110 kV. W tym samym miesiącu pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko o długości ok. 152 km, a spółka zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. Umowę zrealizuje konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice.
Ostatnio (tj. w październiku) Centralny Port Komunikacyjny otrzymał projekt budowlany terminala nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, który przygotowały biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold. Odbiory projektu potrwają do końca roku. W sumie w pracach master architekta portu lotniczego i dworca bierze udział niemal 500 projektantów.
Konsekwentnie realizowane jest zadanie określone przez Zarząd CPK jako priorytetowe, czyli pozyskiwanie gruntów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Właściciele nieruchomości sami zgłosili już do PDN niemal 4000 hektarów. Wpłynęło niemal 900 zgłoszeń, w tym prawie 500 na terenie objętym decyzją lokalizacyjną. Tylko na terenie przyszłego lotniska udało się wykupić ponad 1410 ha, a w fazie zaawansowanych rozmów z właścicielami jest kolejnych ok. 200 ha. Niebawem rozpoczną się także nabycia w ramach kolejowego PDN.
Spółka zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Byłby to milowy krok na drodze do realizacji inwestycji i umożliwienie Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu nabycia prawa dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, a w następnym kroku złożenia wniosku o pozwolenie na budowę portu lotniczego.
Obecnie na terenie przyszłego lotniska inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach PDN. Według zaktualizowanego harmonogramu, nowy port lotniczy ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Aby było to możliwe, już do końca tego roku planowane jest wybranie wykonawcy tunelu KDP w Łodzi. Na realizację zamówienia będzie miał on 46 miesięcy.
Źródło: CPK