Program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-2032

Orzech

Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują na konieczność znaczącej rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, dzięki której możliwa będzie komfortowa obsługa rosnącego ruchu pasażerskiego. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL SA) przedstawiło podsumowanie pierwszego roku realizacji programu inwestycyjnego katowickiego lotniska.

W lutym 2024 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL SA) zaprezentowało założenia najnowszego programu inwestycyjnego Katowice Airport, którego realizacja zaplanowana jest do 2032 roku. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich obecnie funkcjonujących stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Ponadto w ramach programu inwestycyjnego GTL SA rozwinie czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2032 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.

Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 roku. Aktualne prognozy wskazują, że już w 2026 roku z siatki połączeń portu powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona już w 2030 roku.

Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują na konieczność znaczącej rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, dzięki której możliwa będzie komfortowa obsługa rosnącego ruchu pasażerskiego.

Inwestycje zakończone i rozpoczęte w 2024 roku

Parking P4

Przed wakacjami 2024 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA oddało do użytku pierwszą inwestycję zaplanowaną w ramach programu rozwoju infrastruktury Katowice Airport na lata 2024-2032. Nowy parking terenowy ma 757 miejsc postojowych. Jest w całości oświetlony, wyposażony w nowoczesny system monitoringu i system parkingowy. Parking P4, bo takie oznaczenie otrzymała nowa infrastruktura, zlokalizowany jest przy rondzie, które powstało w trakcie budowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z linią kolejową nr 182.

Multimodalny węzeł do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w porcie lotniczym Katowice

Największą inwestycją, która została rozpoczęta w pierwszym roku realizacji programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, jest budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Przedsięwzięcie to uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) 2021-2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych. Główny wykonawca inwestycji, to jest konsorcjum Mostostal Kraków SA – Budimex SA, prace budowlane rozpoczął we wrześniu 2024 roku. Przedsięwzięcie zakończy się najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Koszt projektu to 117,3 mln złotych netto. W ramach inwestycji w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska budowana jest bocznica kolejowa, która połączy węzeł z linią kolejową nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem nowej infrastruktury będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 000 m3 każdy i stanowiskami do rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.

Nowa baza służb utrzymania lotniska

We wrześniu 2024 roku firma Budimex SA rozpoczęła w południowo-wschodniej części Katowice Airport budowę nowej bazy służb utrzymania lotniska. W ramach podpisanego kontraktu powstaje m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 470 mkw., hala garażowo-warsztatowa o pow. 2 294 mkw. z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to prawie 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt.

Parking terenowy P5

W sierpniu 2024 roku, na południe od strefy hangarów do obsługi technicznej samolotów, rozpoczęła się budowa parkingu terenowego P5. W pierwszej fazie tej inwestycji powstanie ok. 900 nowych miejsc postojowych dla samochodów. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule „projektuj i buduj”. Głównym wykonawcą są firmy SILESIA INVEST Sp. z o.o. i Szmitka Kamiński Sp. k. Wartość projektu to 10,5 mln zł netto. Nowa infrastruktura zostanie oddana do użytku w drugim kwartale 2025 roku.

Proces projektowy w 2024 roku

W 2024 roku trwał proces przygotowywania dokumentacji projektowej dla następujących inwestycji: nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowy parkingu P5 i rozbudowy parkingu P1 na zachód. Ponadto w październiku 2024 roku GTL SA ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, a umowę z wybranym w jego ramach wykonawcą spółka zarządzająca katowickim lotniskiem planuje podpisać do końca 2025 roku.

Plany na 2025 rok

Drugi rok programu inwestycyjnego Katowice Airport będzie stał pod znakiem konsekwentnej realizacji jego harmonogramu. W pierwszym kwartale 2025 roku rozpocznie się budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, która potrwa 12 miesięcy. Trwać będzie budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową oraz rozbudowa parkingów P1 i P4. Do użytku zostanie oddana nowa baza działów utrzymania lotniska oraz parking P5. Rozpocznie się przetarg na wybór firmy, która wybuduje płytę do odladzania samolotów dla pasa 08. W toku będzie przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Ogłoszony zostanie przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu cargo. Zakończy się projektowanie nowej siedziby Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej i zostanie ogłoszony przetarg, którego celem będzie wybór wykonawcy tej inwestycji.

– W 2024 roku wystartowaliśmy z naszym najnowszym programem inwestycyjnym, który konsekwentnie będziemy realizować do 2032 roku. Tylko w minionym roku trwały inwestycje o łącznej wartości prawie 150 mln zł. Kolejne projekty przed nami, w tym ten największy i najważniejszy, czyli budowa głównego terminalu pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą. Od 2009 roku zrealizowaliśmy w Katowice Airport inwestycje za prawie miliard złotych, nasz zespół ma dużą wiedzę i doświadczenie zdobyte przy prowadzeniu projektów lotniskowych, a to bez wątpienia zaprocentuje przy aktualnie realizowanym programie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032 to ok. 1,5 mld zł. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.

Katowice Airport – pozycja rynkowa, prognozy

Katowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie około 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.