[Katowice] Pierwszy rok rozbudowanej płyty postojowej w Katowice Airport

Jan Augustynowski

Rok temu w Katowice Airport zakończyła się rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja trzech dróg kołowania. Dzięki inwestycji lotnisko w Pyrzowicach zyskało 15 ha nowych nawierzchni lotniskowych, przez co może pomieścić dwa razy więcej samolotów niż przed rozbudową. Przedsięwzięcie to, o wartości 81 mln zł, było jednym z dwóch zadań realizowanych w ramach największej w dotychczasowej działalności portu inwestycji pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”.

 

Po dwóch latach prac, w czerwcu ubiegłego roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach ogłosiło zakończenie rozbudowy płyty postojowej i modernizacji trzech dróg kołowania (E1, E2 i D). Nowa infrastruktura została oddana do użytku operacyjnego w lipcu, czyli w szczycie sezonu przewozowego, kiedy w Katowice Airport odprawianych jest najwięcej pasażerów w skali całego roku i to zarówno w ruchu regularnym, jak i czarterowym.

 

Na nowej płycie postojowej o powierzchni 110 tys. m kw. może stacjonować jednocześnie trzynaście średniodystansowych statków powietrznych: 10 samolotów kodu C (np. Airbus 320) i 3 kodu D (Boeing 757) lub zamiennie 7 samolotów kodu C i 5 kodu D. Z kolei zmodernizowane drogi kołowania przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet’a.

 

- Od kilku lat pracujemy na zwiększeniem możliwości operacyjnych katowickiego portu realizując zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy infrastruktury kubaturowej i liniowej. W 2012 roku rozbudowaliśmy terminal A i wybudowaliśmy hangar techniczny. Rok później rozbudowaliśmy płytę postojową nr 1 i zmodernizowaliśmy trzy drogi kołowania. W tym roku ukończymy budowę nowej drogi startowej, z kolei równo za rok planujemy zakończyć budowę pasażerskiego terminalu przylotowego, płyty do odladzania samolotów oraz kolejnej płyty postojowej przed terminalem cargo i dodatkowych dróg kołowania. Wszystkie te inwestycje sprawią, że Katowice Airport wejdzie do czołówki portów z najnowszą infrastrukturą liniową w Europie Środkowej – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

 

Rozbudowa płyty postojowej, modernizacja dróg kołowania i budowa nowej drogi startowej to przedsięwzięcia stanowiące największą w dotychczasowej działalności portu inwestycję pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące przedsięwzięcia, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.