Rowerowa Warszawa - inwestycje 2025 [LISTA]

SAD

Z roku na rok w Warszawie przybywa dróg rowerowych, które tworzą sieć połączeń dzięki którym można wygodnie przemieszczać się po całym mieście. Obecnie w stolicy ma ona 814 kilometrów, a będzie jeszcze lepiej. W przygotowaniu są kolejne projekty.

Nowe Centrum Warszawy, nowe trasy

Największą trwającą obecnie w Warszawie inwestycją rowerową jest I etap budowy trasy na ulicy Andersa. To ponad 1,5 km infrastruktury od Dworca Gdańskiego do ulicy Nowolipki na Muranowie. W pakiecie jest jeszcze droga dla rowerów wzdłuż Ogrodu Krasińskich, wydłużenie pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej i łącznik do nich biegnący wzdłuż ulicy Muranowskiej.

Równolegle trwają już przygotowania do przedłużenie w kolejnych latach tej kluczowej trasy dalej na północ, przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona, oraz na południe, przez skwer Batalionu AK “Wigry” do placu Bankowego. Dzięki tym brakującym odcinkom powstanie ciągła trasa z Żoliborza przez Śródmieście na Mokotów licząca blisko 8 kilometrów.

Dalszy ciąg rowerowej trasy N-S przypada na ulicę Marszałkowską. W tym roku chcielibyśmy zbudować na niej brakujący odcinek po wschodniej stronie między Królewską a Świętokrzyską. Latem powinno się też zacząć wyznaczanie nowych przejazdów rowerowych w poprzek Marszałkowskiej na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. W 2026 roku, czyli w koordynacji z przebudową całego kwartału Złota-Zgoda, zostaną spięte trasą rowerową na odcinku Świętokrzyska – Złota, czyli kolejnym brakującym fragmentem po wschodniej stronie ulicy. Prace na ulicy Marszałkowskiej i w jej okolicach wpisują się w projekt realizowanego sukcesywnie od lat programu Nowego Centrum Warszawy.

Wola zmian

Na dobry początek tego roku na granicy Woli i Śródmieścia zakończyła się już przebudowa istniejącej trasy w al. Jana Pawła II między ulicami Anielewicza i Nowolipki. Stara droga z początków lat dwutysięcznych zyskała dużo lepsze parametry – jest szersza, asfaltowa i ma zdecydowanie bardziej optymalny przebieg.

Z kolei jeden z pierwszy tegorocznych przetargów to poszukiwanie wykonawcy drogi rowerowej na wolskim odcinku al. “Solidarności” oraz fragmencie ulicy Leszno. To brakujące ogniwo pomiędzy ważnymi trasami w ciągu Towarowa-Okopowa oraz w al. Jana Pawła II. Zarząd Dróg Miejskich czeka właśnie na oferty w trwającym do początku marca przetargu.

Równolegle “po sąsiedzku” toczy się też przetarg na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej. Między ulicą Towarowa i al. Jana Pawła II zaplanowane zostały pasy rowerowe na jezdni. W lutym Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta otworzył oferty, pracami zainteresowanych jest 5 firm.

Unia tramwajów z rowerami

Bardzo dużo zmian korzystnych dla rowerzystów zawiera przebudowa ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., której konieczność wynika z budowy w tym miejscu zupełnie nowej linii tramwajowej. Na całej długości ulicy powstanie zupełnie nowa trasa rowerowa po północnej stronie ulicy oraz liczne przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach. Inwestycja spółki Tramwaje Warszawskie realizowana jest przy pomocy funduszy unijnych jako element Tramwaju do Wilanowa.

To samo dotyczy też samodzielnych inwestycji rowerowych. Dofinansowanie z UE otrzymały wspomniane już trasy na Andersa i w al. “Solidarności”. Oprócz tego dzięki środkom unijnym w przygotowaniu na kolejne lata jest droga w ciągu całej al. Waszyngtona, kolejny odcinek w al. Jana Pawła II (al. “Solidarności” – rondo ONZ, str. wschodnia), w Alejach Jerozolimskich (Popularna – Śmigłowca) oraz na ulicy Strażackiej. Dofinansowanie pochodzi z projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.

Dużo drobnych dodatków

W pierwszym kwartale roku w toku jest już też kilka projektów z budżetu obywatelskiego, a kolejne są w przygotowaniu. To m.in. remont drogi dla rowerów na ulicach Broniewskiego, Płowieckiej i Światowida, pas rowerowy na ulicy Sanguszki, ciąg pieszo-rowerowy w al. Wedla, kontraruch rowerowy na lokalnych uliczkach Pragi-Północ, brakujący odcinek drogi rowerowej na ulicy Postępu (w tej. ulicy Cybernetyki) oraz krótkie łączniki przy ulicach Fosa (do Doliny Służewieckiej), Waryńskiego (do Pola Mokotowskiego) oraz Rosoła (do ulicy Wesołej).

Po projektach się nie jeździ…

… ale bez projektów tym bardziej nie byłoby to możliwe. Praktycznie w każdym momencie roku w Warszawie w budowie, przebudowie i remoncie jest kilkadziesiąt kilometrów różnego rodzaju tras rowerowych. Żeby utrzymać ciągłość pracy i podtrzymać tempo, oprócz wymienionych już inwestycji trwają przygotowania do budowy w przyszłości tras m.in. na rondzie Zesłańców Syberyjskich, w al. Waszyngtona, Woronicza oraz na ulicach Patriotów, Lucerny, Korkowej i Rekruckiej. Szukamy też projektantów dróg rowerowych na ul. Puławskiej i Trasie Łazienkowskiej.

Lista przebojów

Wymienione poniżej inwestycje to wciąż nie wszystko. W trakcie roku prawdopodobnie kolejne projekty.

Fragmenty sieci rowerowej wykonane pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.:

al. Jana Pawła II (Nowolipki – Anielewicza, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów

Racławicka (Żwirki i Wigury – Miłobędzka, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów

Aleje Jerozolimskie (Popularna – Śmigłowca, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów i wyznaczenie kontraruchu

Andersa (Świętojerska – Długa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, pozostaje nieoznakowana do czasu wybudowania reszty trasy wzdłuż Andresa (inwestycja w toku, 2025)

Domaniewska (Wołoska – Samochodowa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów

„Logarytmiczna” – budowa nowej ulicy na Służewcu wraz z drogą dla rowerów

Tunelowa (PKP) – budowa drogi dla rowerów przy Dworcu Zachodnim

Fieldorfa (Nowaka-Jeziorańskiego – Perkuna, ZDM) – remont drogi dla rowerów

Najważniejsze prace obecnie w toku:

Jana Kazimierza (Ordona – Studzienna) – budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy ulicy

Andersa (Dawidowskiego – Nowolipki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów

Muranowska (Andersa – Bonifraterska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)

Bitwy Warszawskiej 1920 r. (Tramwaje Warszawskie) – budowa i przebudowa drogi dla rowerów

most w Porcie Czerniakowskim (ZZW) – nowa przeprawa łącząca trasy na moście Łazienkowskim z Wisłostradą

Broniewskiego (Romaszewskiego – S8 – ZDM) – remont drogi dla rowerów (wraz z przebudową w rej. Parku Olszyna)

Domaniewska – Suwak (Postępu – Konstruktorska, UD Mokotów) – budowa drogi dla rowerów

Redutowa (Nakielska – Wolska – inwestor prywatny) – budowa drogi dla rowerów

św. Bonifacego (Sobieskiego – pętla Stegny, Tramwaje Warszawskie) – budowa drogi dla rowerów (w ramach budowy linii tramwajowej)

Złota – Zgoda (ZDM) – w całym kwartale ruch uspokojony, kontraruch na odcinkach jednokierunkowych, tzw. „niewidzialna infrastruktura”

Stryjeńskich (Kazury – Stryjeńskich 2E, UD Ursynów) – budowa jezdni serwisowych z dopuszczonym ruchem rowerowym, łącznikami rowerowymi oraz przejazdami

Krasińskiego/Przasnyska (ZDM) – przejazd rowerowy i droga rowerowa na rondzie

Chełmżyńska (SZRM) – budowa drogi dla rowerów w ramach budowy wiaduktu nad torami PKP

Kinetyczna (al. Legionów Piłsudskiego – Pilotów – inwestor prywatny) – budowa ciągu pieszo-rowerowego

Chodecka/Matki Teresy z Kalkuty (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda

Obrońców Tobruku/Powązkowska (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda

Światowida (Mehoffera – Świętosławskiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów

Jagiellońska (inwestor prywatny) – nowe przejazdy rowerowe na Śliwcach

NowoCzłuchowska (Lazurowa – Szeligowska, inwestor prywatny) – budowa nowej ulicy wraz z drogami rowerowymi

Płowiecka (rej. ronda Mościckiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów

Wybrane inwestycje w przygotowaniu na ten rok

al. „Solidarności” – Leszno (Okopowa – al. Jana Pawła II, str. północna) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę

Okrzei (Wybrzeże Szczecińskie – Jagiellońska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę

Przyczółek Grochowski (ZDM) – pochylnia pieszo-rowerowa, przetarg na wykonawcę

Białołęcka (Łabiszyńsa – Ketlinga, SZRM) – droga dla rowerów w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę

Grzybowska (Okopowa – al. Jana Pawła II, SZRM) – pasy rowerowe w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę

Fosa/Dolina Służewiecka (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę

Rosoła/Wesoła (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę

Waryńskiego/Pole Mokotowskie (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę

Wólczyńska/Nocznickiego (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, przetarg na wykonawcę

Postępu (rej. Cybernetyki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę

Sanguszki (ZDM) – wyznaczenie pasa rowerowego, przetarg na wykonawcę

Dolina Służewiecka/Wilanowska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, wybrany wykonawca w przetargu

Marszałkowska (Królewska – Świętokrzyska str. Wsch., ZDM, NCW) – budowa drogi dla rowerów, zaawansowane projektowanie

Złota/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)

Sienkiewicza/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)

most Siekierkowski (ZDM) – remont ciągów pieszo-rowerowych

Bonifraterska (Międzyparkowa – Sapieżyńska, ZDM) – pasy rowerowe (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)

Powstańców Śląskich/Wrocławska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych

Czerniakowska (Gagarina – Chełmska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów

al. Wedla (UD Praga-Południe) – remont nawierzchni, oznakowanie jako ciąg pieszo-rowerowy

Górny i Dolny Mokotów – kontraruch rowerowy (ZDM) – 11,4 km ulic, 57 odcinków, wyznaczane w ramach zmian w organizacji ruchu

Praga-Północ – kontraruch rowerowy (ZDM) – Floriańska, Korsaka, Tarchomińska, Grodzieńska, Bródnowska, Konopacka, Kowelska, Mała, Zaokopowa, Cyryla i Metodego, przetarg na wykonawcę

Wybrane inwestycje w przygotowaniu na kolejne lata

rondo Zesłańców Syberyjskich – przejazdy rowerowe

Marszałkowska (Świętokrzyska – Złota, str. wschodnia) – droga dla rowerów

Mickiewicza i plac Wilsona – drogi dla rowerów

Wawer – Patriotów, Lucerny, Korkowa-Rekrucka, Mrówcza – drogi dla rowerów

Puławska (Goworka – Dolna) – droga dla rowerów

al. Waszyngtona (rondo Waszyngtona) – droga dla rowerów

al. Jana Pawła II (rondo ONZ – al. „Solidarności”, str. wschodnia)

Strażacka – ciąg pieszo-rowerowy

Aleje Jerozolimskie (Śmigłowca – Popularna) – droga dla rowerów

Tamka (Dobra – Wybrzeże Kościuszkowskie) – kontrapas

most pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Międzynarodowej (inwestor prywatny w porozumieniu z UD Praga-Południe)

Bluszczańska (Grupy AK „Północ” – Pułku AK „Waligóra”, UD Mokotów) – budowa drogi rowerowej w ramach budowy ulicy

ZDM