Z roku na rok w Warszawie przybywa dróg rowerowych, które tworzą sieć połączeń dzięki którym można wygodnie przemieszczać się po całym mieście. Obecnie w stolicy ma ona 814 kilometrów, a będzie jeszcze lepiej. W przygotowaniu są kolejne projekty.
Nowe Centrum Warszawy, nowe trasy
Największą trwającą obecnie w Warszawie inwestycją rowerową jest I etap budowy trasy na ulicy Andersa. To ponad 1,5 km infrastruktury od Dworca Gdańskiego do ulicy Nowolipki na Muranowie. W pakiecie jest jeszcze droga dla rowerów wzdłuż Ogrodu Krasińskich, wydłużenie pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej i łącznik do nich biegnący wzdłuż ulicy Muranowskiej.
Równolegle trwają już przygotowania do przedłużenie w kolejnych latach tej kluczowej trasy dalej na północ, przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona, oraz na południe, przez skwer Batalionu AK “Wigry” do placu Bankowego. Dzięki tym brakującym odcinkom powstanie ciągła trasa z Żoliborza przez Śródmieście na Mokotów licząca blisko 8 kilometrów.
Dalszy ciąg rowerowej trasy N-S przypada na ulicę Marszałkowską. W tym roku chcielibyśmy zbudować na niej brakujący odcinek po wschodniej stronie między Królewską a Świętokrzyską. Latem powinno się też zacząć wyznaczanie nowych przejazdów rowerowych w poprzek Marszałkowskiej na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. W 2026 roku, czyli w koordynacji z przebudową całego kwartału Złota-Zgoda, zostaną spięte trasą rowerową na odcinku Świętokrzyska – Złota, czyli kolejnym brakującym fragmentem po wschodniej stronie ulicy. Prace na ulicy Marszałkowskiej i w jej okolicach wpisują się w projekt realizowanego sukcesywnie od lat programu Nowego Centrum Warszawy.
Wola zmian
Na dobry początek tego roku na granicy Woli i Śródmieścia zakończyła się już przebudowa istniejącej trasy w al. Jana Pawła II między ulicami Anielewicza i Nowolipki. Stara droga z początków lat dwutysięcznych zyskała dużo lepsze parametry – jest szersza, asfaltowa i ma zdecydowanie bardziej optymalny przebieg.
Z kolei jeden z pierwszy tegorocznych przetargów to poszukiwanie wykonawcy drogi rowerowej na wolskim odcinku al. “Solidarności” oraz fragmencie ulicy Leszno. To brakujące ogniwo pomiędzy ważnymi trasami w ciągu Towarowa-Okopowa oraz w al. Jana Pawła II. Zarząd Dróg Miejskich czeka właśnie na oferty w trwającym do początku marca przetargu.
Równolegle “po sąsiedzku” toczy się też przetarg na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej. Między ulicą Towarowa i al. Jana Pawła II zaplanowane zostały pasy rowerowe na jezdni. W lutym Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta otworzył oferty, pracami zainteresowanych jest 5 firm.
Unia tramwajów z rowerami
Bardzo dużo zmian korzystnych dla rowerzystów zawiera przebudowa ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., której konieczność wynika z budowy w tym miejscu zupełnie nowej linii tramwajowej. Na całej długości ulicy powstanie zupełnie nowa trasa rowerowa po północnej stronie ulicy oraz liczne przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach. Inwestycja spółki Tramwaje Warszawskie realizowana jest przy pomocy funduszy unijnych jako element Tramwaju do Wilanowa.
To samo dotyczy też samodzielnych inwestycji rowerowych. Dofinansowanie z UE otrzymały wspomniane już trasy na Andersa i w al. “Solidarności”. Oprócz tego dzięki środkom unijnym w przygotowaniu na kolejne lata jest droga w ciągu całej al. Waszyngtona, kolejny odcinek w al. Jana Pawła II (al. “Solidarności” – rondo ONZ, str. wschodnia), w Alejach Jerozolimskich (Popularna – Śmigłowca) oraz na ulicy Strażackiej. Dofinansowanie pochodzi z projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Dużo drobnych dodatków
W pierwszym kwartale roku w toku jest już też kilka projektów z budżetu obywatelskiego, a kolejne są w przygotowaniu. To m.in. remont drogi dla rowerów na ulicach Broniewskiego, Płowieckiej i Światowida, pas rowerowy na ulicy Sanguszki, ciąg pieszo-rowerowy w al. Wedla, kontraruch rowerowy na lokalnych uliczkach Pragi-Północ, brakujący odcinek drogi rowerowej na ulicy Postępu (w tej. ulicy Cybernetyki) oraz krótkie łączniki przy ulicach Fosa (do Doliny Służewieckiej), Waryńskiego (do Pola Mokotowskiego) oraz Rosoła (do ulicy Wesołej).
Po projektach się nie jeździ…
… ale bez projektów tym bardziej nie byłoby to możliwe. Praktycznie w każdym momencie roku w Warszawie w budowie, przebudowie i remoncie jest kilkadziesiąt kilometrów różnego rodzaju tras rowerowych. Żeby utrzymać ciągłość pracy i podtrzymać tempo, oprócz wymienionych już inwestycji trwają przygotowania do budowy w przyszłości tras m.in. na rondzie Zesłańców Syberyjskich, w al. Waszyngtona, Woronicza oraz na ulicach Patriotów, Lucerny, Korkowej i Rekruckiej. Szukamy też projektantów dróg rowerowych na ul. Puławskiej i Trasie Łazienkowskiej.
Lista przebojów
Wymienione poniżej inwestycje to wciąż nie wszystko. W trakcie roku prawdopodobnie kolejne projekty.
Fragmenty sieci rowerowej wykonane pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.:
al. Jana Pawła II (Nowolipki – Anielewicza, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów
Racławicka (Żwirki i Wigury – Miłobędzka, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów
Aleje Jerozolimskie (Popularna – Śmigłowca, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów i wyznaczenie kontraruchu
Andersa (Świętojerska – Długa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, pozostaje nieoznakowana do czasu wybudowania reszty trasy wzdłuż Andresa (inwestycja w toku, 2025)
Domaniewska (Wołoska – Samochodowa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
„Logarytmiczna” – budowa nowej ulicy na Służewcu wraz z drogą dla rowerów
Tunelowa (PKP) – budowa drogi dla rowerów przy Dworcu Zachodnim
Fieldorfa (Nowaka-Jeziorańskiego – Perkuna, ZDM) – remont drogi dla rowerów
Najważniejsze prace obecnie w toku:
Jana Kazimierza (Ordona – Studzienna) – budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy ulicy
Andersa (Dawidowskiego – Nowolipki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
Muranowska (Andersa – Bonifraterska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)
Bitwy Warszawskiej 1920 r. (Tramwaje Warszawskie) – budowa i przebudowa drogi dla rowerów
most w Porcie Czerniakowskim (ZZW) – nowa przeprawa łącząca trasy na moście Łazienkowskim z Wisłostradą
Broniewskiego (Romaszewskiego – S8 – ZDM) – remont drogi dla rowerów (wraz z przebudową w rej. Parku Olszyna)
Domaniewska – Suwak (Postępu – Konstruktorska, UD Mokotów) – budowa drogi dla rowerów
Redutowa (Nakielska – Wolska – inwestor prywatny) – budowa drogi dla rowerów
św. Bonifacego (Sobieskiego – pętla Stegny, Tramwaje Warszawskie) – budowa drogi dla rowerów (w ramach budowy linii tramwajowej)
Złota – Zgoda (ZDM) – w całym kwartale ruch uspokojony, kontraruch na odcinkach jednokierunkowych, tzw. „niewidzialna infrastruktura”
Stryjeńskich (Kazury – Stryjeńskich 2E, UD Ursynów) – budowa jezdni serwisowych z dopuszczonym ruchem rowerowym, łącznikami rowerowymi oraz przejazdami
Krasińskiego/Przasnyska (ZDM) – przejazd rowerowy i droga rowerowa na rondzie
Chełmżyńska (SZRM) – budowa drogi dla rowerów w ramach budowy wiaduktu nad torami PKP
Kinetyczna (al. Legionów Piłsudskiego – Pilotów – inwestor prywatny) – budowa ciągu pieszo-rowerowego
Chodecka/Matki Teresy z Kalkuty (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda
Obrońców Tobruku/Powązkowska (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda
Światowida (Mehoffera – Świętosławskiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów
Jagiellońska (inwestor prywatny) – nowe przejazdy rowerowe na Śliwcach
NowoCzłuchowska (Lazurowa – Szeligowska, inwestor prywatny) – budowa nowej ulicy wraz z drogami rowerowymi
Płowiecka (rej. ronda Mościckiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów
Wybrane inwestycje w przygotowaniu na ten rok
al. „Solidarności” – Leszno (Okopowa – al. Jana Pawła II, str. północna) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
Okrzei (Wybrzeże Szczecińskie – Jagiellońska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
Przyczółek Grochowski (ZDM) – pochylnia pieszo-rowerowa, przetarg na wykonawcę
Białołęcka (Łabiszyńsa – Ketlinga, SZRM) – droga dla rowerów w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę
Grzybowska (Okopowa – al. Jana Pawła II, SZRM) – pasy rowerowe w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę
Fosa/Dolina Służewiecka (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
Rosoła/Wesoła (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
Waryńskiego/Pole Mokotowskie (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
Wólczyńska/Nocznickiego (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, przetarg na wykonawcę
Postępu (rej. Cybernetyki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
Sanguszki (ZDM) – wyznaczenie pasa rowerowego, przetarg na wykonawcę
Dolina Służewiecka/Wilanowska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, wybrany wykonawca w przetargu
Marszałkowska (Królewska – Świętokrzyska str. Wsch., ZDM, NCW) – budowa drogi dla rowerów, zaawansowane projektowanie
Złota/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)
Sienkiewicza/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)
most Siekierkowski (ZDM) – remont ciągów pieszo-rowerowych
Bonifraterska (Międzyparkowa – Sapieżyńska, ZDM) – pasy rowerowe (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)
Powstańców Śląskich/Wrocławska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych
Czerniakowska (Gagarina – Chełmska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
al. Wedla (UD Praga-Południe) – remont nawierzchni, oznakowanie jako ciąg pieszo-rowerowy
Górny i Dolny Mokotów – kontraruch rowerowy (ZDM) – 11,4 km ulic, 57 odcinków, wyznaczane w ramach zmian w organizacji ruchu
Praga-Północ – kontraruch rowerowy (ZDM) – Floriańska, Korsaka, Tarchomińska, Grodzieńska, Bródnowska, Konopacka, Kowelska, Mała, Zaokopowa, Cyryla i Metodego, przetarg na wykonawcę
Wybrane inwestycje w przygotowaniu na kolejne lata
rondo Zesłańców Syberyjskich – przejazdy rowerowe
Marszałkowska (Świętokrzyska – Złota, str. wschodnia) – droga dla rowerów
Mickiewicza i plac Wilsona – drogi dla rowerów
Wawer – Patriotów, Lucerny, Korkowa-Rekrucka, Mrówcza – drogi dla rowerów
Puławska (Goworka – Dolna) – droga dla rowerów
al. Waszyngtona (rondo Waszyngtona) – droga dla rowerów
al. Jana Pawła II (rondo ONZ – al. „Solidarności”, str. wschodnia)
Strażacka – ciąg pieszo-rowerowy
Aleje Jerozolimskie (Śmigłowca – Popularna) – droga dla rowerów
Tamka (Dobra – Wybrzeże Kościuszkowskie) – kontrapas
most pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Międzynarodowej (inwestor prywatny w porozumieniu z UD Praga-Południe)
Bluszczańska (Grupy AK „Północ” – Pułku AK „Waligóra”, UD Mokotów) – budowa drogi rowerowej w ramach budowy ulicy
ZDM