Rusza realizacja kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na budowę 23-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Siemianicami i Gotartowem. To jeden z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który połączy trzy województwa.

Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne będzie konsorcjum firm Mirbud (lider) oraz Kobylarnia. Wartość umowy to 577, 5 mln zł, z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).

Odcinek Siemianice – Gotartów

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej na terenie woj. wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego, o długości 23 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment będzie się łączył z drugim odcinkiem budowanej drogi S11 na wysokości Siemianic w województwie wielkopolskim. Ominie kolejno miejscowości Gołkowice, Byczynę, Biskupice, Sarnów oraz Krzywiznę. W okolicach miejscowości Gotartów połączy się z kolejnym budowanym odcinkiem S11, który prowadzi do początku obwodnicy Olesna.

Nowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę czternastu obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego Byczyna.

46 km nowej trasy S11

Dwujezdniowa droga ekspresowa między końcem obwodnicy Kępna a początkiem obwodnicy Olesna została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

• koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km),

• Siemianice – Gotartów (22,7 km),

• Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Zaplanowano budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na tych odcinkach powstaną też kolejne węzły drogowe: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe.

Cała inwestycja przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Na jakim etapie są kolejne odcinki w woj. opolskim?

28 marca br. GDDKiA podpisała umowę na budowę 12,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialna jest firma Polaqua. Wartość umowy to 375,6 mln zł.

26 kwietnia br. podpisano umowę na budowę 10,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Gotartowem i początkiem obwodnicy Olesna. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne jest konsorcjum firm Mirbud (lider) oraz Kobylarnia. Wartość umowy to 464,9 mln zł.

Komfort i bezpieczeństwo podróży

Realizacja inwestycji, poza zapewnieniem komfortu podróżowania na tym odcinku, przyczyni się do poprawy jakości szlaków komunikacyjnych nie tylko na terenie woj. wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wpłynie bowiem na wyprowadzenie z miast ruchu tranzytowego na całej osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11.

Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa

Do 2030 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską, prowadząc od drogi ekspresowej S6 do autostrady A1 i krzyżując się z S10, A2 i S8. Po realizacji wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu na Śląsk zajmie nieco ponad 5 godz.

Źródło: GDDKiA