Rusza wielka rozbudowa wrocławskiego lotniska [WIZUALIZACJE]

Orzech

Port Lotniczy we Wrocławiu rozpoczyna realizację wielkiej i bardzo ważnej inwestycji, która pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska. Rozpoczynająca się budowa ma potrwać 26 miesięcy i zakończyć się w grudniu 2026 roku. Przez ponad miesiąc z wrocławskiego lotniska wstrzymane będą wszystkie operacje lotnicze.

W czwartek 10 października władze Portu Lotniczego Wrocław podpisały umowę z firmą Strabag Infrastruktura Południe. W ramach kontraktu wartego ponad 376 mln zł netto powstać mają: nowa płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, płaszczyzna do odladzania oraz przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Wszystko to ma przełożyć się na podwojenie możliwości operacyjnych lotniska.

To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie

Wrocławski port 175 mln zł na jej realizację otrzyma z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021 - 2027. Inwestycja przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: zdecydowanie większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Inwestycja jest konsekwencją stale rosnącej liczby pasażerów korzystających z Portu Lotniczego we Wrocławiu. Jeżeli zainteresowanie lotami w przyszłych latach będzie zwiększać się w podobnym tempie, wrocławski port bez modernizacji nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich chętnych. Obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów rocznie. Liczba ta może zostać przekroczona jeszcze w tym roku.

– Stojące przed nami wyzwanie to nawet nie krok milowy w historii naszego lotniska, to skok generacyjny. Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

– Skala zadań, które będą zrealizowane w ramach tej inwestycji może być porównana tylko z budową aktualnie wykorzystywanego terminalu. Zmiana jakościowa w obszarze strefy operacyjnej będzie podobna do tej, jaką odczuli pierwsi pasażerowie ponad 12 lat temu. Co istotne, każdy fragment przeprowadzanych prac będzie dokładnie zaplanowany, tak żeby zmieścić się w założonym terminie i jednocześnie zachować bezpieczeństwo operacji lotniczych, które jest dla nas absolutnym priorytetem – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego.

Na ponad lotnisko zostanie zamknięte. W pozostałych okresach ruch lotniczy ma się odbywać bez większych przeszkód

Realizacja przebudowy nie obędzie się bez utrudnień dla pasażerów. Tych najbardziej uciążliwych możemy spodziewać się między 26 października do 4 grudnia 2025 roku. W tym okresie konieczne będzie całkowite wstrzymanie operacji lotniczych (startów i lądowań).

Wynika to z konieczności włączenia nowobudowanej drogi szybkiego zjazdu do drogi startowej, jak również trzech innych prostopadłych dróg kołowania łączących się z drogą startową. Zespół specjalistów analizował wiele scenariuszy, które mogłyby pozwolić na nieprzerwane funkcjonowanie lotniska, jednak każdy z nich niósł ze sobą pewne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa operacji lotniczych, na co dbając o naszych pasażerów, nie chcieliśmy się zgodzić.

Warto zaznaczyć, że dzięki tej decyzji pasażerowie przez pozostały czas trwania inwestycji nie będą narażeni z jej powodów na przekierowane lub odwołane loty, ponieważ poza wskazanym terminem dla wszystkich samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu dostępna będzie pełna infrastruktura nawigacyjna oraz droga startowa na całej jej długości.

Po przebudowie we Wrocławiu będą mogły lądować największe statki powietrzne, co pozwoli m.in. na rozwój połączeń międzykontynentalnych

Zdaniem marszałka województwa dolnośląskiego Pawła Gancarza taka inwestycja pokazuje, że lotnisko się rozwija.

– Wartość tej inwestycji jest większa, niż budowa samego portu, samego terminala, samego lotniska. I to jest naprawdę duże wyzwanie. Wiadomo, że (...) częścią finansującą tego projektu są środki europejskie. Jak zawsze środki europejskie to są środki, które są pod dużym nadzorem. Samo przygotowanie wniosku, rozpatrzenie, potem realizacja i rozliczenie to jest duże wyzwanie i za to wszystkim zaangażowanym serdecznie dziękuję – powiedział Paweł Gancarz.

Czas remontu zostanie wykorzystany m.in. do przebudowy parkingów.

W dalszych planach władz wrocławskiego lotniska jest natomiast przebudowa terminalu. Obecnie szacowane są koszty tego typu inwestycji.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych lotnisk w Polsce. W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. z jego usług skorzystało niemal 2 mln pasażerów, o ponad 300 tys. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.