Sieradz bardzo zyska na inwestycjach kolejowych CPK

Orzech

Do Sieradza wjadą pociągi Kolei Dużych Prędkości, które połączą to miasto z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Dyskutowana była także obsługa województwa łódzkiego regionalnymi ekspresami wykorzystującymi linię dużych prędkości. Obsługa kolejowa Sieradza to jeden z głównych tematów dzisiejszych konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z udziałem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

• Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) to koncepcja pasażerskich połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych tworzących cykliczny, przejrzysty i zapewniający wygodne przesiadki rozkład jazdy

• W ramach prac nad HRJ przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK i pozostałych partnerów projektu prowadzą konsultacje m.in. z regionalnymi organizatorami transportu

• W czwartek 22 maja spotkanie odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi

– W województwie łódzkim kumulują się inwestycje kolejowe CPK, które będą impulsem do rozwoju regionu. Za sprawą trwających już oraz projektowanych inwestycji, a także dzięki HRJ, który podlega obecnie konsultacjom, zamierzamy uzyskać stabilną i atrakcyjną ofertę przewozów oraz cykliczny, czytelny i przewidywalny rozkład jazdy. Jednym z największych beneficjentów tych zmian jest Sieradz, czyli miasto znajdujące się u zbiegu projektowanych linii w ramach projektu „Y” – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia KDP, biegnąca od strony Warszawy, CPK i Łodzi rozgałęzia się w kierunku Wrocławia i Poznania

Szybka linia kolejowa (dla prędkości maksymalnej 350 km/h) zostanie poprowadzona obrzeżami Sieradza, zapewniając najszybszy czas przejazdu między Warszawą i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem. Do centrum miasta prowadzić będą kolejowe łącznice. Dzięki temu stacja w Sieradzu stanie się Lokalnym Hubem Mobilności, czyli nowoczesnym węzłem przesiadkowym.

– Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału KDP. Najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów podróżujących między aglomeracjami, ale jednocześnie część szybkich składów będzie mogła wjechać do Sieradza – mówi Michał Jasiak, dtrektor biura wdrażania strategii i planowania programu kolejowego CPK.

Szczegóły dotyczące liczby pociągów, częstotliwości kursowania oraz miast, z którymi zapewnione będą połączenia, są opracowywane w ramach konsultowanego projektu HRJ. Aktualne założenia przewidują, że pociągi z Sieradza do Warszawy, Poznania i Wrocławia będą kursować co 1-2 godziny.

Oprócz tego przedmiotem konsultacji HRJ jest również kursowanie tzw. regionalnych ekspresów, które dzięki projektowanym przez CPK łącznicą mogłyby obsłużyć m.in. Sieradz, Skierniewice i Łowicz.

Bazowe założenia są takie, że regionalne ekspresy powinny jeździć ofertować standard co 1-2 godziny. Gorsza częstotliwość nie spowoduje, że staną się one realną alternatywą dla samochodu.

Uruchomienie regionalnych ekspresów uzależnione będzie od zapewnienia finansowania przez odpowiednie urzędy marszałkowskie.

Rozwiązanie sprawdzone we Francji, Hiszpanii i Niemczech

Takie rozwiązanie – czyli szybka linia poprowadzona obrzeżami miasta wraz z układem łącznic prowadzących do centrum – jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Zgodnie z tym modelem realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich miast: Lyon, Le Mans, Tours i Poitiers, a także lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech.

Łódź to trzecie z 16 miast na liście konsultacji HRJ. 16 kwietnia analogiczne spotkanie odbyło się w Szczecinie – dla województwa zachodniopomorskiego, a 9 maja w Zielonej Górze – dla województwa lubuskiego. W czerwcu kolejne konsultacje z urzędami marszałkowskimi planowane są w Toruniu i Poznaniu. Do końca III kwartału roku planowane są konsultacje HRJ we wszystkich województwach

Według zaktualizowanego harmonogramu Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią.

Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r. Wówczas domknięta zostanie 480-kilometrowa linia „Y”. Obecnie trwają już prace budowlane związane z tym projektem na terenie Łodzi.

Źródło: CPK