Stacja Kielce Główne zostanie przebudowana i zmodernizowana

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Sitkówka Nowiny – Tumlin, przebiegającej przez stolicę województwa świętokrzyskiego. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi komunikację w regionie, przyczyni się do rozwoju połączeń aglomeracyjnych oraz ułatwi dostęp do pociągów. Przebudowa stacji to szansa na pozytywną przemianę centrum Kielc. We współpracy z samorządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A opracuje szeroko zakrojony projekt zmian na torach i drogach w mieście. Pozwoli on przygotować przestrzeń do dużej urbanistycznej transformacji, w której nowa infrastruktura kolejowa umożliwi zrównoważony rozwój Kielc w kolejnych dekadach.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A razem z przedstawicielami Miasta Kielce i PKP SA podpisano list intencyjny, który określa wspólne kierunki działań przy przygotowaniu zadania „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka-Nowiny” w obszarze stolicy województwa świętokrzyskiego. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A planujemy ogłosić w roku 2026.

List jest efektem wcześniejszej współpracy, która wstępnie określiła kierunki rozwoju centrum Kielc w kontekście planowanej inwestycji PLK SA. Głównym założeniem kooperacji z samorządem jest rozszerzenie oddziaływania inwestycji poza obszar kolejowy. Chodzi o zaprojektowanie dodatkowych rozwiązań w infrastrukturze drogowej i pieszej, takich jak nowy tunel drogowy pod stacją kolejową w ciągu ulic Czarnowskiej i Piekoszowskiej, czy nowa kładka pieszo-rowerowa, która połączy stację z dworcem autobusowym i ul. Mielczarskiego.

– Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. Istotą kolei jest łączenie ludzi i taki wydźwięk ma podpisany dzisiaj list intencyjny między Miastem Kielce, PLK SA oraz PKP SA. Jestem przekonany, że będzie on stanowił impuls dla rozpoczęcia prac nad przekształceniem przestrzeni wokół dworca i stworzenia fragmentu nowoczesnego miasta. To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem – pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej nr 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeśli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. Cieszę się, że nasi partnerzy z kolei i samorządu również to dostrzegają. Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym – mówi Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. strategii i rozwoju.

– Współpraca Miasta Kielce z Polskimi Liniami Kolejowymi i Polskimi Kolejami Państwowymi to krok w stronę nowoczesnego, dobrze skomunikowanego miasta. Naszym wspólnym celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową w spójną całość. Przygotowaliśmy koncepcję, która stwarza realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami “za torami”, uwolnienia przestrzeni na lokalizację nowych budynków biurowych i przyciągnięcia funkcji biznesowej oraz poprawienie jakości przestrzeni publicznej w okolicach dworca – mówi Agata Wojda, prezydentka Miasta Kielce.

W ramach przygotowywanej inwestycji powstaną również nowe przystanki kolejowe (Kielce Witosa przy ul. Morawieckiego, Kielce Podkarczówka w okolicy ul. Jagodowej), jak i zostanie relokowany istniejący (Kielce Białogon przy ul. Na Ługach). Perony zaprojektowane zostaną tak, aby ułatwiały łączenie podróży pomiędzy pociągiem a autobusem. Brana pod uwagę będzie również przebudowa łącznic kolejowych, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum miasta.

Modernizacja linii kolejowej nr 8 to największa inwestycja PLK SA w województwie świętokrzyskim

Zadanie na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów zostało podzielone na trzy główne odcinki.

W 2024 roku jako pierwsza ruszyła modernizacja fragmentu Kozłów – Sędziszów. W maju tego roku podpisano umowę na prace na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin (zadanie współfinansuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), a kilkanaście dni temu ogłoszono przetarg na modernizację odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa.

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniły również długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 mln euro.

Żródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.