Stacja Olsztyn Główny: w czerwcu podróżni wsiądą do pociągu z nowych peronów [ZDJĘCIA+FILM]

Orzech

Ze wszystkich zmodernizowanych peronów na stacji Olsztyn Główny podróżni skorzystają już w czerwcu. Postępują także prace przy budowie przejścia pod torami, które zapewni bezpieczne dojście nie tylko od strony budynku dworca, ale także od Zatorza. Montowane są już pierwsze schody ruchome i elementy wind, co ułatwi podróżnym dostęp na perony. Inwestycja za kwotę 423 mln zł netto współfinasowana jest ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Postępuje modernizacja stacji Olsztyn Główny. Do przebudowanych i wygodniejszych peronów nr 3 i 4 już 9 czerwca br. dołączą perony nr 1 i 2. Jest już konstrukcja nowych obiektów, a wykonawca montuje nawierzchnię. Ustawiane są także ławki i gabloty informacyjne.

Intensywne prace prowadzone są również w nowym 140-metrowym przejściu podziemnym, które zapewni wygodny dostęp na perony i do pociągów z dwóch stron miasta – od strony budynku dworca i od ul. Marii Zientary-Malewskiej na Zatorzu. Zostały wykonane wszystkie segmenty tunelu – połączonego już z budowanym dworcem. Wewnątrz obiektu postępują prace wykończeniowe. Wykonawca układa na ścianach płyty granitowe oraz instalacje elektryczne. Montowane są pierwsze schody ruchome – urządzenia są już w wejściu na peron nr 3 i 4. Powstają również windy, które ułatwią dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Typ nieznany: feed

Do szerszego i wyższego przejścia będzie także dostęp od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Powstało przeszklone zadaszenie wejścia do tunelu. Wykonawca przystępuje teraz do montażu granitowych płyt i budowy dojścia do istniejącego chodnika. Zbudowana zostanie wiata z miejscem na 20 rowerów. Udostępnienie podróżnym nowego tunelu zaplanowano z końcem maja. Ze względu na trwającą budowę dworca kolejowego, wyjście w kierunku placu Konstytucji Trzeciego Maja będzie odbywać się przez peron nr 1.

Postępuje budowa układu torowego. Gotowych jest ponad 26 km torów (z 28 km) oraz 114 rozjazdów (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Kontynuowane są także prace przy budowie nastawni – gotowe jest ocieplenie oraz elewacja budynku. Rozpoczęto wyposażanie obiektu, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować bezpieczny przejazd pociągów przez stację.

Typ nieznany: feed

Zmodernizowana stacja Olsztyn Główny zapewni wszystkim podróżnym oczekiwany komfort obsługi. Zabudowa wind i schodów ruchomych ułatwi dostęp na perony. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Będzie lepsza informacja dzięki wyświetlaczom i nowemu nagłośnieniu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni ruch pociągów przez stolicę woj. warmińsko – mazurskiego. Wygodniejsze staną się podróże w kierunku Warszawy, Trójmiasta, Ełku, czy Braniewa.

Prace o wartości ok. 423 mln zł realizowane są przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A.

Autorem projektu architektury stacji kolejowej i Dworca Kolejowego w Olsztynie jest pracownia architektoniczna DWAA Architekci z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.

Źródło: PKP PLK S.A.