Zakład samochodów osobowych Stellantis w Tychach uruchomił 28 marca produkcję Jeepa Avengera 4xe z napędem na cztery koła, a jako pierwszy został wyprodukowany egzemplarz z ekskluzywnej serii specjalnej The North Face Edition, która powstanie w limitowanej liczbie tylko 4 806 egzemplarzy, nawiązującej do wysokości góry Mont Blanc, najwyższego szczytu w Europie. Jeep Avenger 4xe łączy ponadczasowy wygląd i możliwości terenowe Jeepa z bardziej ekologicznym napędem na wszystkie koła i zaawansowaną technologią, zapewniając niezrównane wrażenia z jazdy. Z kolei edycja specjalna nawiązuje do idei odkrywania i eksploracji, odzwierciedlając wartości obu marek.
Jeep Avenger został włączony do portfolio produkcyjnego tyskiej fabryki w styczniu 2023 roku, jako europejski przedstawiciel marki Jeep® z ambicją ustanowienia najwyższych standardów w segmencie B-SUV. Stanowi bezkonkurencyjną ofertę dla osób prowadzących aktywny tryb życia, które do realizacji swoich pasji potrzebują modelu o kompaktowych wymiarach i najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych.
Jeep Avenger jest zdobywcą zarówno prestiżowego europejskiego tytułu samochodu roku 2023 – Car of the Year 2023, jak i wielu innych nagród. O tym, że wszystkie te wyróżnienia są w pełni zasłużone świadczy liczba sprzedanych egzemplarzy tego modelu wynosząca obecnie ponad 160 tysięcy sztuk od momentu wprowadzenia na rynek.
Modernizacja zakładu w Tychach na potrzeby produkcji nowego modelu
Tyski zakład, jedyny na świecie producent Jeepa Avengera, przeszedł modernizację technologiczną, żeby podjąć rolę producenta najnowszej generacji pojazdów segmentu B-SUV Stellantis, które należą do kluczowych w portfolio koncernu. Inwestycje pozwoliły na poszerzenie możliwości produkcyjnych fabryki o napędy nisko i zero-emisyjne. Dzięki temu gama Avengera jest jedną z najbardziej kompletnych, oferując trzy układy napędowe, dwie przekładnie oraz dwie opcje napędu, zapewniając klientom większą swobodę wyboru.
Janusz Puzoń – dyrektor zakładu Stellantis w Tychach powiedział: – „Uruchomienie produkcji Jeepa Avengera przez tyski zespół, kierowany przez Tomasza Gębkę, od którego mam zaszczyt przejąć stanowisko dyrektora fabryki, było nowym otwarciem dla tyskiego zakładu. Fabryka podjęła odpowiedzialność za produkcję na potrzeby segmentu B-SUV – bardzo popularnego wśród klientów w Europie. Dziś możemy z pewnością stwierdzić, że doskonale wywiązała się z tego zadania. Tyski zespół ma wkład w sukces rynkowy Avengera, który pod względem produkcyjnym i jakościowym spełnia najwyższe standardy rynku motoryzacyjnego. To będzie dla mnie zaszczyt kierować tak profesjonalnymi zespołem w kolejnych latach.”
Jeep Avenger 4xe jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Upland, Overland i ekskluzywnej serii specjalnej The North Face Edition. Są one wyposażone w przełomowy układ napędowy 4xe łączący zalety układu hybrydowego z najnowocześniejszą technologią AWD. Jego serce stanowi dynamiczny, 48-woltowy układ hybrydowy, w którym solidny 1,2-litrowy benzynowy silnik turbo o mocy 145 KM, wspomagany jest przez dwa silniki elektryczne o mocy 28,5 KM (21 kW) każdy, umieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. W połączeniu z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną, konfiguracja ta zapewnia napęd na wszystkie koła, umożliwiając jazdę w trybie w pełni elektrycznym przy niskich prędkościach.
Układ napędowy zapewnia także osiągi na najwyższym poziomie. Avenger 4xe osiąga maksymalną moc 145 KM oraz prędkość maksymalną 194 km/h (o 10 km/h więcej w porównaniu z wersją e-Hybrid), przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,5 sekundy. Układ napędowy 4xe wyznacza nowy standard w gamie hybrydowych Avengerów, oferując najwyższą moc i moment obrotowy, o 36 KM i 25 Nm więcej niż w wersji e-Hybrid FWD. Przekłada się to na lepsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną, przy minimalnym wzroście emisji CO2.
Oprócz czystej mocy, możliwości Avengera 4xe dodatkowo zwiększają jego doskonałe właściwości terenowe. Nowy model oferuje udoskonalone kąty terenowe: 22-stopniowy kąt natarcia, 21- stopniowy kąt rampowy i 35-stopniowy kąt zejścia, prześwit został zwiększony o 10 mm do 210 mm, a głębokość brodzenia zwiększono do 400 mm, dzięki czemu jest bardziej wytrzymały i wszechstronny niż model z napędem na przednie koła. Napęd na wszystkie koła zapewnia także doskonałą przyczepność w zróżnicowanym terenie.
Kluczowym elementem mocy Avengera 4xe jest reduktor 22,7:1 umieszczony na tylnej osi, zapewniający niezwykły moment obrotowy na tylnych kołach wynoszący 1900 Nm, co gwarantuje niezrównaną przyczepność nawet na stromych, trudnych nawierzchniach. Samochód może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 40% w trudnym terenie, takim jak żwirowa nawierzchnia, i do 20% nachylenia, gdy przednia oś ma niewielką przyczepność lub nie ma jej wcale.
Jeep Avenger 4xe jest wyposażony w inteligentny system napędu na wszystkie koła, dzięki czemu napęd 4x4 jest zawsze dostępny gdy jest potrzebny. W zależności od wybranego trybu jazdy, przy niskiej prędkości (od -30 do +30 km/h), napęd na cztery koła jest stały, z podziałem 50:50 na przód i tył. Przy średniej prędkości (od 30 do 90 km/h) napęd na tylną oś aktywuje się tylko na żądanie, natomiast podczas jazdy z dużą prędkością (powyżej 90 km/h) tylny silnik elektryczny odłącza się od osi, aby zminimalizować zużycie paliwa.System zarządzania trakcją Selec-Terrain umożliwia kierowcy wybór odpowiedniego trybu dopasowanego do każdej sytuacji.
2600 pracowników
Obchodzący 50-lecie produkcji zakład w Tychach zatrudnia 2 600 osób, a w ubiegłym roku z jego linii produkcyjnych zjechało 224 017 pojazdów. W styczniu tego roku fabryka wyprodukowała trzynastomilionowy samochód w historii spółki.
Źródło: Stellantis