Sześć propozycji przebiegu "Nowej Zakopianki" - drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła sześć propozycji przebiegu drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami. Wszystkie warianty rozpoczynają się na autostradzie A4 - na istniejącym węźle Łagiewniki oraz nowo projektowanych węzłach Kraków Tuchowska i Kraków Blacharska.

• Zakopianka to droga z największym natężeniem ruchu spośród wszystkich dróg krajowych w Polsce

• Tylko niektórymi odcinkami autostrad i ekspresówek jeździ więcej samochodów

• GDDKiA sprawdziła możliwość rozpoczęcia nowego odcinka S7 na autostradzie A4 między węzłami Kraków Skawina a Niepołomice

• Koniec przeanalizowano na kilkukilometrowym odcinku S7 za Myślenicami

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:

Analizy i modele przygotowane przez projektantów jednoznacznie wskazują, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie nowej drogi S7 na odcinku autostrady A4 na wschód od węzła Kraków Południe i na zachód od węzła Kraków Wieliczka.

GDDKiA przeanazlizowała 3288 możliwości poprowadzenia nowej drogi. Do dalszych prac i konsultacji społecznych przedstawiamy sześć.

Propozycje muszą być logiczne

Droga nie powstaje w próżni ani nie jest celem samym w sobie. Jest budowana po coś. Musi być trasą, która pozwoli na osiągnięcie określonych założeń. S7 to kluczowa w skali kraju droga szybkiego ruchu, łącząca Trójmiasto, Warszawę, Kraków i popularne turystycznie Beskidy. Jest to też część europejskiego korytarza transportowego sieci TEN-T (E77). Dziś niemal cała ta droga już ma lub wkrótce będzie miała status drogi ekspresowej, pozwalającej na szybką, bezpieczną i przewidywalną czasowo podróż.

Zakopianka między Krakowem a Myślenicami, pomimo swego dwujezdniowego przekroju, niestety tych cech nie ma i już dziś nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego komfortu podróży. W czasie największego natężenia ruchu – w wakacje – przejeżdża nią codziennie ponad 75 tysięcy samochodów. Takie wartości notujemy w Libertowie. To niewiele mniej niż na pobliskiej autostradzie A4, gdzie planujemy budowę trzeciego pasa. DK7 między Krakowem a Myślenicami to droga o największym natężeniu ruchu spośród wszystkich dróg krajowych w Polsce. Większe liczby samochodów notuje się tylko na niektórych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych.

W przestrzeni publicznej pojawia się wiele pomysłów na przebieg S7 między Krakowem a Myślenicami. Część z nich, jak opublikowane dziś warianty czy propozycje korytarzy wskazanych w 2022 roku w Studium korytarzowym, są naszego autorstwa. Część to propozycje przygotowane przez samorządy, pasjonatów drogownictwa bądź też przypisywane nam materiały opublikowane przez media. Razem to pokaźny zbiór wielu grafik i co najmniej kilkudziesięciu zaznaczonych na mapie tras.

Prosimy, aby nie traktować tych zaznaczonych na różnych mapach wariantów jako równoprawnych. Każdy z nich trzeba oceniać na podstawie racjonalnych i logicznych przesłanek. W oparciu o fakty i liczby, a nie emocje i domysły. Nasze doświadczenie wskazuje, że emocje nie są dobrym doradcą. Znacznie lepszy jest konstruktywny dialog, niezbędny do przygotowania tak dużej inwestycji. O taki dialog prosimy i zachęcamy do niego podczas spotkań informacyjnych z mieszkańcami. Pierwsze z nich planujemy przeprowadzić w najbliższych miesiącach. Konsultacje z mieszkańcami podczas przygotowywania tej trasy będą prowadzone trzykrotnie – dwa razy przez krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a raz – na etapie przygotowania decyzji środowiskowej – przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie.

Drogowe centrum województwa

Krakowski ring będzie kluczowym węzłem drogowym województwa. Tylko na terenie samej stolicy regionu i dwóch sąsiadujących z nią powiatów, krakowskiego i wielickiego, mieszka 1,5 mln ludzi. To niemal połowa mieszkańców całego województwa, ogromna liczba osób, które często korzystają z obwodnicy miasta. Ta obwodnica już w przyszłym roku będzie w pełni rozprowadzać ruch na drogi szybkiego ruchu - na zachód (A4), północ (S7) i wschód (A4). Brakujący element to nowoczesna trasa na południe, którą będzie właśnie nowy odcinek S7 Kraków – Myślenice.

Więcej informacji o 6 propozycjach przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice + MAPY przebiegu.