Terminal pasażerski krakowskiego lotniska zostanie rozbudowany [WIZUALIZACJE]

Orzech

W ostatnich dniach 2023 roku, wspólnicy spółki Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, które odbyło się 29 grudnia, podjęli uchwałę o wyrażeniu zgody na podjęcie przez Zarząd MPL czynności prawnych związanych z realizacją budowy i rozbudowy terminala pasażerskiego zawartego w Planie Inwestycyjnym Kraków Airport na lata 2024-2045.

Przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch. Dysponując decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na budowę i rozbudowę nowego terminala pasażerskiego oraz zgody właścicieli rozpoczynamy proces wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych i ruszamy z rozbudową. Przed nami wiele miesięcy prac budowlanych.

– Odwiedzając krakowskie lotnisko, łatwo zaobserwować jak jego infrastruktura zmienia się, dostosowując do potrzeb i oczekiwań pasażerów, ale także przewoźników. Obecnie zakończyliśmy rozbudowę płaszczyzny postojowej dla samolotów w części zachodniej, dzięki której już na najbliższy sezon letni port będzie dysponował dodatkowymi 15 stanowiskami postojowymi. W trakcie realizacji są inwestycje budowy nowego budynku Cargo oraz budowa nowej stacji energetycznej ST10-bis. To inwestycje bardzo istotne, aby móc myśleć o rozbudowie terminala pasażerskiego. Jedną z kluczowych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym lotniska pozostaje procedowana obecnie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja na budowę nowej drogi startowej, do której stosowne dokumenty złożyliśmy we wrześniu 2023 r. Czekamy na decyzję, będąc gotowym do rozpoczęcia procedur administracyjno-budowlanych. Budowa nowej drogi startowej umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe budowy będzie toczyła się przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku. To także inwestycja domykająca procedowane rozwiązania systemu gospodarki wodno-ściekowej na lotnisku, a także wdrożenie nowoczesnego systemu naprowadzania samolotów, umożliwiającego prowadzenie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności – powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

– W imieniu Zarządu chciałbym podziękować naszym udziałowcom: zarządowi Polskie Porty Lotnicze z prezesem Stanisławem Wojterą, Województwu Małopolska na czele z Marszałkiem Witoldem Kozłowskim, Miastu Kraków na czele z Prezydentem Jackiem Majchrowskim i władzom Gmina Zabierzów, z Panią Wójt Elżbietą Burtan oraz wszystkim członkom Rady Nadzorczej MPL na czele z Przewodniczącą Wandą Kułaj za akceptację „Planu Inwestycyjnego Kraków Airport na lata 2024-2045” i dzisiejsze „zielone światło” na rozbudowę terminala pasażerskiego oraz konsekwentną realizację zatwierdzonego w 2018 r. Planu Generalnego Kraków Airport. Najmocniej chcę podziękować drużynie Kraków Airport, której członkowie każdego dnia, mimo wyzwań i czasem pojawiających się przeciwności, są prawdziwymi bohaterami, bezpiecznie i na najwyższym poziomie obsługują miliony pasażerów, przyczyniając się do rozwoju naszego małopolskiego okna na świat – Kraków Airport – dodał Radosław Włoszek.

Celem realizacji projektu rozbudowy jest poprawa funkcjonalności i zwiększenie przepustowości, tak by terminal pasażerski po rozbudowie był zdolny do obsługi ruchu na poziomie 12 milionów pasażerów rocznie, 3200 PAX/godz na odlotach oraz 3200 PAX/godz. na przylotach w standardzie Optimum (wg ADRM 11Th Edition). Mając na uwadze przyszłościowy kontekst urbanistyczny portu (ograniczony teren inwestycyjny i konieczność wygospodarowywania powierzchni dla poprawy układu komunikacyjnego i parkingowego), aspekty komercyjne oraz konieczność realizacji budowy w sposób zapewniający obsługę procesów operacyjnych bez zakłóceń i przerywania funkcjonowania lotniska, planuje się prowadzić rozbudowę obiektu terminalu etapowo, w dwóch kierunkach (wschodnim i zachodnim) wraz z przebudową części istniejącej.

WIZUALIZACJE planów rozbudowy:

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym.

W roku 2022, blisko 7,4 miliona pasażerów skorzystało z usług lotniska, co stanowiło drugi wynik w jego historii. Rekord, wynoszący 8,4 miliona podróżnych, ustanowiono w roku 2019, tuż przed pandemią. W bieżącym roku lotnisko przekroczyło ten wynik, przekraczając próg 9 milionów pasażerów w połowie grudnia.