W województwie kujawsko-pomorskim trwają zaawansowane prace związane z budową budowy drogi ekspresowej S10 Solec Kujawski - Toruń Zachód. To najdłuższy z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Umowę na realizację, w systemie Projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka S10 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z Grupą Mirbud w maju 2022 r., a jej wartość to 426 mln zł.
• Zadanie obejmuje budowę 21,2 km drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a Toruniem
• Zbudowany zostanie m.in. nowy węzeł Solec Kujawski, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych w Cierpicach
• W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska (m.in. przejście dla zwierząt dużych obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową) oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
• W sumie w ramach inwestycji powstanie 16 obiektów inżynierskich. Budowa potrwa do połowy 2027 r.
Aktualny stan prac
Wykonawca kontynuował prace ziemne w pierwszej części odcinka od km 17+570 do 28+200 oraz na końcu odcinka od km 28+330 do 38+400. Od km 18+430 do 19+200 wykonano podbudowę zasadniczą. Od km 33+900 do 35+500 wykonano humusowanie. Od km 35+940 do 37+600 wykonano uszczelnienie rowów. Realizowano roboty mostowe na obiektach WD-1_21.8, WD-1_23.8, PZGd-1_25.5, WD-1_29.6, PZGd-1_30.9, WD-1_31.6, MS-PZM-1_31.8, WD-1_33.2, PZM-1_33.9 oraz PZGd-1_38.4. Wykonywano regulację wysokościową wpustów + montaż żeliw od km 18+500 do 28+200 oraz na Węźle Solec Kujawski. Trwają prace związane z wykonaniem kanału technologicznego. Wykonawca kontynuuje prace związane z realizacją zbiorników retencyjno-infiltracyjnych.
Poziom zawansowania prac
Co w ramach inwestycji?
Droga realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), a łączna wartość kontraktu to 425,8 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowa 21,2 km odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a Toruniem. To najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych. W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska (m.in. przejście dla zwierząt dużych obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową) oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadzór inwestorski prowadzi firma Ayesa Polska Sp. z o.o.
Cel inwestycji
Budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń podzielona została na cztery odcinki Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Emilianowo, Bydgoszcz Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe o łącznej długości 55,94 km.
Budowa drogi ekspresowej S10 jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. oprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową S10 pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu.
Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem drogi ekspresowej.
Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.