– Prace idą zgodnie z planem – mówią przedstawiciele wykonawcy drogi ekspresowej S5 pod Wrocławiem. Całym dolnośląskim odcinkiem trasy kierowcy będą mogli przejechać pod koniec przyszłego roku.
Sprawdzamy, jak idzie budowa drogi ekspresowej S5 – na odcinku od Marcinowa do Wrocławia.
– Budowa postępuje w szybkim tempie i zgodnie z zakładanym planem. Obecnie stopień zaawansowania wszystkich prac wynosi już zdecydowanie ponad 60 proc. i jest zgodny z harmonogramem – tłumaczy Iza Strączek, reprezentująca wykonawcę, włoską firmę Astaldi.
W związku z ostatnimi intensywnymi opadami deszczu wykonawca tego odcinka ograniczył nieco wykonywanie prac drogowych, ale prowadzone są roboty przy obiektach inżynieryjnych, czyli wiaduktach i mostach.
Potężny most niemal gotowy
– Wielkimi krokami zbliża się zakończenie budowy mostu o długości 750 metrów nad rzeką Widawą: nasuwane są ostatnie segmenty i w połowie listopada gotowe będą obie części. Równocześnie od strony obu przyczółków wznoszone są nasypy pod jezdnię – wylicza Iza Strączek.
W momencie zakończenia budowy mostu nad Widawą, sprzęt służący do nasuwania betonowych segmentów zostanie przewieziony pod Wisznię Małą, gdzie rozpocznie się nasuwanie mostu nad rzeką Ławą (obiekt o długości ok. 250 metrów).
– Obecnie na terenie budowy drugiego z mostów trwają roboty związane z realizacją wytwórni oraz stanowiska do nasuwania za podporą P-1 od strony Poznania – wyjaśnia Iza Strączek.
Szykują się do zimy
Szykują się do zimy
W przypadku pozostałych obiektów prowadzone są różne prace, m.in. budowane są ściany oporowe oraz bloki odciążające z gruntu zbrojonego (dotyczy to np. wiaduktów w okolicy Trzebnicy, Machnic czy Kryniczna), trwa też montaż krawężników, desek gzymsowych i zbrojenie kap chodnikowych.
Zlikwidowano objazd obiektu WS-39 drogą tymczasową i kierowcy mogą ponownie korzystać z całego odcinka powiatowej drogi pomiędzy miejscowościami Kryniczno i Malin. Na węźle Widawa (Wrocław Północ) przygotowywane są nasypy, a także wykopy pod łącznice, trwa profilowanie skarp.
Gromadzone są również grysy i bazalt do produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej pod budowę Miejsc Obsługi Pasażerów (MOP-y Wisznia Mała Wschodnia i Zachodnia).
– Ponieważ zbliża się sezon zimowy, dlatego też trwa również zabezpieczanie wykonanych robót oraz prace przy odwodnieniu: oczyszczanie i udrażnianie rowów, wykonywanie ścieków skarpowych i wykańczanie zbiorników retencyjnych – dodaje Iza Strączek.
Cała droga otwarta już za rok
Przypomnijmy, w 2014 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami trzech dolnośląskich odcinków drogi ekspresowej S5, dzięki której z Wrocławia szybciej dojedziemy do Poznania. Cała inwestycja pochłonie niemal 1,5 mld złotych, a oddanie blisko 50-kilometrowej trasy z Korzeńska do Wrocławia do użytku planowane jest pod koniec 2017 roku.
Droga wyposażona będzie w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stroną oraz pas awaryjny. Na trasie wybudowanych zostanie 6 węzłów drogowych: Żmigródek, Żmigród, Prusice, Krościna, Trzebnica, Kryniczno, a węzeł Wrocław Północ zostanie przebudowany.
W ciągu S5-tki powstaną też dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Morzęcino Zachód i Morzęcino Wschód oraz MOP Wisznia Mała Zachód i Wisznia Mała Wschód.