Ulica Marszałkowska przejdzie zieloną metamorfozę [FILM+WIZUALIZACJE]

Orzech

Trwają pierwsze prace związane z przebudową trasy tramwajowej na ul. Marszałkowskiej – od ul. Widok do ul. Królewskiej. Powstanie tu torowisko w zielonej zabudowie, ze szpalerami drzew w pasach separacyjnych, dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami dla kierowców. Zadanie, prowadzone przez Tramwaje Warszawskie we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.

• Wyłoniony w przetargu wykonawca – firma Balzola Polska – wymieni całe torowisko na odcinku ok. 1 km pomiędzy ul. Widok a zespołem przystankowym Królewska, który również zostanie przebudowany

• Ostatnie remonty główne torowisko przechodziło w 1998 r. (odcinek Widok – Moniuszki), 2012 r. (Moniuszki – Świętokrzyska) i 2000 r. (Świętokrzyska – Królewska)

• Robotami nie będzie objęte skrzyżowanie ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie realizacji centralnego odcinka II linii metra

• Efektem prac będzie poprawa płynności ruchu tramwajów

• Znikną ograniczenia prędkości do 10, 20 i 30 km/h, a przejazd tramwajów będzie cichszy

Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej przewidziano zielone torowisko z rozchodnikiem, natomiast na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.

Drzewa w szpalerach

Inwestycja Tramwajów Warszawskich, prowadzona w koordynacji z ZDM, stanowi kolejny krok w kierunku sukcesywnego przekształcania ulicy Marszałkowskiej w prawdziwie zieloną arterię. Wykonane zostaną pasy separacyjne wzdłuż torowiska z miejscem na nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej. Następnie ZDM zazieleni te rezerwy w ramach osobnego zadania.

Szpalery drzew pojawią się po jednej bądź po dwóch stronach ulicy – od pl. Centralnego do Królewskiej. Drogowcy posadzą wiązy o wąskim, kolumnowym pokroju. Poza drzewami wprowadzone zostaną krzewy oraz mieszanka zielonych bylin. Byliny zaplanowano w miejscach, w których może wystąpić konieczność awaryjnego wjazdu na torowisko.

Nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców

W ramach inwestycji tramwajowej zostaną przesunięte krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona swoją część zadania.

Łatwiej będzie przejść przez Marszałkowską, bez konieczności schodzenia do podziemi (istniejące przejście podziemne, stanowiące dojście do stacji metra Centrum, zostanie zachowane). Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. To ważne z punktu widzenia projektu Nowe Centrum Warszawy, bo jednym z jego założeń jest „zszycie” miejskich wysp aktywności w jedną całość, wygodną do spacerowania, dostępną. Budowa nowego przejścia przez Marszałkowską na wysokości Złotej już się rozpoczęła. Będzie ono prowadziło wprost na nowo oddany plac Centralny.

W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. Będą oni mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu na każdy kierunek – z dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach. W rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.

Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej drogowcy planują także dobudowanie brakującego odcinka drogi dla rowerów po jej wschodniej stronie, między Świętokrzyską a Królewską. Wkrótce ruszy przetarg na budowę. Będzie bezpieczniej także dla pieszych – na skrzyżowaniu z ul. Rysią powstanie wyniesione przejście i przejazd rowerowy.

NOWE CENTRUM WARSZAWY: