Znakomite informacje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Oznacza to, że Dyrekcja ma już 17 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 22,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 9,8 mld zł. Jest to już ponad 50 proc. alokacji przyznanej GDDKiA w ramach FEnIKS.
S6 Koszalin – Słupsk
Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S6 wynosi ponad 1,8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 1,1 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to 966,3 mln zł.
W ramach inwestycji powstanie 46 km drogi ekspresowej S6 pomiędzy Koszalinem i Słupskiem. Zadanie przewiduje budowę ośmiu węzłów drogowych: Kawno, Malechowo, Karwice, Sławno Zachód, Sławno Południe, Sławno Wschód, Wrześnica i Sycewice. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Karwice Północ i Południe), Obwód Utrzymania Drogowego, a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
S19 Lublin – Lubartów Północ
Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19 wynosi niemal 1,4 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 720,1 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 612,1 mln zł.
W ramach inwestycji powstaną 23 km drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Lubartowem. Zadanie przewiduje budowę czterech węzłów drogowych: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, tunele, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
Trasy o znaczeniu międzynarodowym
Obie inwestycje mają istotne znaczenie nie tylko dla Polski, ale i dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Odcinek Koszalin – Słupsk stanowi fragment drogi ekspresowej S6, która docelowo połączy Trójmiasto ze Szczecinem. Z kolei S19 Lublin – Lubartów Północ jest częścią szlaku Via Carpatia, który połączy północną i południową część naszego kontynentu.
FEnIKS na polskich drogach
Alokacja środków UE dla GDDKiA w ramach dwóch priorytetów programu FEnIKS, dotyczących wsparcia sektora transportu z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, obejmie 30 projektów drogowych i będzie wynosić łącznie ok. 18 mld zł. Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie GDDKiA zawarła umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA:
• S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
• S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
• A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
• S61 Łomża Zachód – Kolno,
• obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
Ponadto we wrześniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a pod koniec listopada 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice.
Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu Dyrekcja podpisała też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Pod koniec kwietnia br. GDDKiA podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. 13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podpisaliśmy w czerwcu br.
W lipcu br. podpisalisano dwie kolejne umowy o dofinansowanie. Dotyczą one budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz rozbudowy S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka.
Kolejne projekty drogowe są w ocenie lub przygotowywana jest dokumentacja aplikacyjna w celu pozyskania dofinansowania unijnego.