Wiosną 2023 roku mają ruszyć prace budowlane w ramach projektu odtworzenia Odrzańskiej Drogi Wodnej. Celem planowanej inwestycji jest budowa ogólnodostępnego terminala intermodalnego w Kędzierzyn-Koźlu. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, a basen portowy będzie przystosowany do realizacji przeładunków.
Przypomnijmy, podczas XXVIII Spotkań Biznesu w Ostrawie, we wrześniu podpisano list intencyjny pomiędzy Grupą Azoty ZAK a spółką Trans International Logistic Centrum, dotyczący realizacji projektów logistycznych i odtworzenia transportu w obszarze żeglugi śródlądowej. Tym samym zapowiedziano powstanie terminala kontenerowego na terenie kędzierzyńskich zakładów, a także odtworzenie żeglugi śródlądowej na Kanale Kędzierzyńskim i Gliwickim w ramach Odrzańskiej Drogi Wodnej.
– W obecnych realiach szczególnie dostrzega się znaczenie reaktywacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Odbudowa zaniedbanych przez dziesięciolecia sektorów, czy branż to także jeden z filarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Grupa Azoty jest predestynowana do przywrócenia funkcji gospodarczej Odry ze względu na lokalizację dwóch kluczowych spółek Grupy wzdłuż jej biegu, tj. Kędzierzyn i Police. Te działania wpisują się w kluczowy projekt strategii Grupy Azoty do 2030 roku, czyli „Zielone Azoty”, a co jest z tym związane - w ideę zrównoważonego, niskoemisyjnego transportu, stanowiącego składową zielonej logistyki. Jestem przekonany, że podpisany list intencyjny będzie istotnym krokiem w kierunku przywrócenia odpowiedniego znaczenia gospodarczego Odrze – podkreślał dr hab. Bolesław Goranczewski, członek zarządu Grupy Azoty ZAK odpowiedzialny za obszar logistyki.
Członek zarządu Grupy Azoty ZAK nakreślił plany działań spółki do realizacji w bliskiej perspektywie. Są wśród nich: uruchomienie regularnych transportów rzeką na odcinku Kędzierzyn Port Azoty – Wrocław, budowa terminala kontenerowego, a także rozszerzenie pola działania z innymi podmiotami w celu potencjalnej przyszłej współpracy w ramach dywersyfikacji i rozszerzenia działalności, również o usługi transportu intermodalnego.
Działania mają objąć budowę i uruchomienie terminala kontenerowego, realizowane etapowo, a także inwestycje w infrastrukturę kolejową i drogową Grupy Azoty ZAK, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru bocznicy kolejowej oraz przebudowy portu śródlądowego zlokalizowanego na terenie zakładów. Precyzyjne określenie wartości poszczególnych inwestycji będzie możliwe po zakończeniu prac związanych z projektowaniem.