Czy w samym centrum stolicy powstanie nowy, 200-metrowej wysokości wieżowiec? Istnieje taka szansa. Wszystko za sprawą wielkiego projektu mixed-use o roboczej nazwie Centralna Park, który dekadę temu przygotowała spółka Xcity Investment, należąca do PKP S.A.
Przypomnijmy, na terenie o powierzchni ponad dwóch hektarów spółka planowała realizację wielkiego kompleksu wielofunkcyjnego, w ramach którego miały powstać powierzchnie biurowe, usługowe i handlowe. Planowano również budowę hotelu.
Dominantą wysokościową "Centralna Park" miał się stać 200-metrowy wieżowiec na rogu Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II, tuż obok kompleksu Varso.
Ambitny, wielofunkcyjny, wielkomiejski projekt
Projekt przygotowało biuro SUD Architects. W jego ramach zaplanowano realizację czterech budynków o łącznej powierzchni 140 tys. metrów kwadratowych, zlokalizowanych bezpośrednio na płycie przykrywającej tunel średnicowy. Architekci planowali przeznaczyć część dachów na ogólnodostępny ogród miejski.
W 2016 roku spółka Xcity Investment zawiesiła plany budowy tego wielkiego kompleksu (podobnie jak i kilku innych, wielkich projektów w całej Polsce), a następnie całkowicie zrezygnowano z tego ambitnego projektu w centrum Warszawy. Na tej reprezentacyjnej, śródmiejskiej działce, od lat znajduje parking, który nie jest zbyt dobrą wizytówką centrum blisko 2 milionowego miasta, stolicy Polski.
Inwestor wraca do pomysłu zamrożonego przez poprzednie władze spółki
Kiedy już wszyscy chyba postawili przysłowiowy " krzyżyk" na tek inwestycji, okazuje się, że sam inwestor zamierza powrócić do tego tematu (i pozostałych inwestycji w innych polskich miastach).
Realizacja tej ambitnej inwestycji w tym miejscu jest jednak uzależniona od zakończenia modernizacji linii średnicowej oraz zapowiadanych zmian w związku z tzw. "prawem warstwowym", które ma uregulować kwestie realizacji obiektów budowlanych m.in. nad liniami kolejowymi.
Przypomnijmy, Ministerstwo Infrastruktury planuje remont linii średnicowej w Warszawie...dopiero po 2030 roku. Obecnie prowadzone są przez inwestora, ustalenia dotyczące technicznych możliwości realizacji tego projektu i skali inwestycji.
Sam 200-metrowy wieżowiec miał powstać nad torami kolejowymi. Bez zakończenia remontu "warszawskiej średnicy", jego budowa nie będzie się mogła rozpocząć.
Czy, kiedy i w jakiej formie powstanie na ta inwestycja? Na to pytanie trudno teraz odpowiedzieć. A co Wy sądzicie o tym projekcie? Czekamy na Wasze opinie i komentarze.