Towary do portu w Gdańsku pojadą nowym torem

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają możliwości przewozu ładunków do trójmiejskich portów. Lepszą przepustowość dla pociągów towarowych jadących do portu w Gdańsku zapewni budowa dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację zadania ze środków budżetu państwa.

• Rozwój bałtyckich portów to rozwój polskiej gospodarki, a niezbędnym czynnikiem w tym procesie jest wzrost znaczenia kolei w przewozie towarów do nabrzeży – ich sprawny dowóz oraz odbiór

• Kolejne inwestycje PLK SA zapewniają wydajniejszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport ładunków, z korzyścią dla otoczenia, bo więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach

Zadania realizowane przez PLK SA stanowią odpowiedź na potrzebę zwiększenia potencjału przewozowego na sieci linii kolejowych

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”.

W ramach zadania planowana jest dobudowa czwartego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański (jako tor nr 2 linii kolejowej nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański). 4-torowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju.

Zadanie, poza budową nowego toru, zakłada również przebudowę na dwukrawędziowe peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo. Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h.

Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 r., a realizacja prac budowlanych w latach 2028 – 2030. Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 mln zł netto ze środków budżetu państwa.

Przygotowywana inwestycja wpisuje się w szereg zrealizowanych i aktualnie prowadzonych zadań umożliwiających dojazd do trójmiejskich portów dłuższym i cięższym pociągom, mogącym przewieźć więcej ładunków.

W latach 2019 – 2024 PLK SA poprawiły kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni, przeznaczając na ten cel ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.

W ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (od 2021 r. trwały prace na liniach stycznych), mająca istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.

Źródło: PKP PLK S.A.