W Kobyłce pod Warszawą, w okolicach ul. Orszagha i ul. Granicznej zostanie wybudowany nowy wiadukt kolejowy

Orzech

Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie w Kobyłce zapewni bezpieczny i sprawny ruch kolejowy oraz drogowy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą o wartości 46 mln zł na realizację prac budowlanych. To kolejny z dwunastu obiektów i drugi w Kobyłce powstający na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Inwestycje są współfinansowane ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę".

W Kobyłce w okolicach ul. Orszagha i ul. Granicznej zostanie wybudowany wiadukt kolejowy (tunel drogowy), który zwiększy bezpieczeństwo ruchu na linii Warszawa – Białystok oraz usprawni ruch drogowy w mieście.

– Budowa międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Polsce. Międzynarodowy projekt wpłynie na rozwój nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce oraz lepsze skomunikowanie krajów Europy Wschodniej. Budowane bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowania, jak to w Kobyłce, przynoszą korzyści także lokalnym społecznościom. Inwestycje w infrastrukturę sprzyjają rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości i zwiększają bezpieczeństwo – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Inwestycje kolejowe wspierają rozwój powiatu wołomińskiego. To z jednej strony łatwiejszy dostęp do kolei i ułatwienia w codziennych dojazdach do szkół i pracy, ale też sprawniejszy ruch drogowy poprawiający jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców. Dokładamy starań, aby nasz powiat rozwijał się dynamicznie i jednocześnie w sposób zrównoważony, a dobre połączenia komunikacyjne są w tym przypadku absolutną podstawą – powiedział Adam Lubiak, starosta wołomiński.

– Nowe obiekty na trasie Rail Baltica poprawiają system komunikacji na styku dróg i torów. Konsekwentnie poprawiamy poziom bezpieczeństwa na ważnych międzynarodowych liniach. Równie konsekwentnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują środki unijne m.in. z instrumentu CEF "Łącząc Europę", a to pozwala na zwiększenie roli kolei w transporcie na korytarzach o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ul. Orszagha zostanie przedłużona i poprowadzona tunelem pod linią kolejową, a następnie do ul. Nadarzyńskiej, czyli drogi wojewódzkiej 634. Powstanie 800 m nowej drogi, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Przebudowane zostaną także odcinki sąsiadujących z tunelem ulic oraz wykonane będą dojazdy. Inwestycja poprawi warunki komunikacji samochodowej – bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi obecny przejazd w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II, a kierowcy nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.

Wiadukt kolejowy to nie jedyna inwestycja PKP PLK w Kobyłce. Postępują także prace na budowie wiaduktu drogowego w sąsiedztwie przystanku Kobyłka – Ossów. Wykonawca prowadzi stabilizację pod drogi i buduje podpory obiektu. Wiadukt nad linią kolejową będzie miał 60 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów (po jednym pasie w każdą stronę). Piesi skorzystają z chodnika, a dla rowerzystów przewidziano ścieżkę rowerową. Przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic, m.in. ul. Jasińskiego.

Zakończenie prac na obu wiaduktach w Kobyłce zaplanowano na przyszły rok.

Rail Baltica zwiększa bezpieczeństwo

Projekt "Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne" zapewnia budowę łącznie 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Zaawansowane są prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań w Zielonce, Mokrej Wsi i Tłuszczu. Wcześniej do ruchu oddano już dwa wiadukty w Łochowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. W najbliższym czasie rozpocznie się także budowa przejścia podziemnego w Toporze.

Źródło: PKP PLK