W Poznaniu trwa budowa Mostów Berdychowskich [FILM+ZDJĘCIA]

Orzech

Stalowa konstrukcja połączyła brzegi Berdychowa i Ostrowa Tumskiego. W ostatnich dniach kwietnia na plac budowy mostów Berdychowskich przetransportowano kolejne, wielkogabarytowe elementy konstrukcji. Nad Kanałem Ulgi trwa łączenie łuku pierwszego z pieszo-rowerowych mostów, a w nurcie Warty widać już elementy tymczasowych podpór drugiej przeprawy.

– Bezpośrednio nad lustrem wody Kanału Ulgi widać już część konstrukcji pierwszego mostu. Na początku tego tygodnia wykonawca rozpoczął montaż stalowych elementów o długości blisko 30 metrów i wadze 32 i 34 tony. Do prac wykorzystywany jest żuraw o udźwigu 500 ton. Materiały konstrukcyjne dostarczane są też na Chwaliszewo, obecnie montowane są tam elementy o długości 24 metrów i wadze blisko 30 ton – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Wykonawca bardzo szybko wykorzystał czas, w którym to ze względów bezpieczeństwa, wyłączony z ruchu został dolny odcinek Wartostrady po stronie Chwaliszewa. Niedostępny jest od 29 kwietnia i jeszcze tego samego dnia nad tym odcinkiem zamontowano część łuku budowanego mostu. Prace będą kontynuowane bezpośrednio nad wyłączonym fragmentem Wartostrady, jak i też w jego sąsiedztwie. W zamian od 29 kwietnia dostępny jest górny odcinek Wartostrady po tej samej stronie rzeki, który od grudnia był zamknięty.

W drugiej połowie kwietnia można było zaobserwować, jak w nurcie Warty wbijane są pale, stanowiące trzon tymczasowych podpór mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Do prac wykorzystywana jest barka ze Szczecina, składającą się z trzech jednostek: pontonu, pchacza i żurawia. Dźwig został uzbrojony w niezbędny sprzęt do pogrążania rur - wibromłot oraz młot hydrauliczny. W efekcie prac, w nurcie Warty zamontowano rury o długości 21 metrów, w sumie na budowę dwóch podpór wykorzystano 16 sztuk. W kolejnym kroku wykonawca zajmie się montowaniem stalowych klatek na wysokości odpowiadającej niemal docelowej konstrukcji mostu. Na górze klatek zamontowany zostanie oczep, który posłuży bezpośrednio do oparcia konstrukcji stalowej łuku mostu pieszo-rowerowego.

ZDJĘCIA:

Typ nieznany: feed

Podpory umożliwią odpowiednie tymczasowe posadowienie elementów mostów. Po zakończeniu prac konstrukcyjnych zostaną zdemontowane, a obie przeprawy będą opierać się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu.

Powstające mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i mała architektura.

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie koncepcji architektonicznej, którą wyłoniono w drodze konkursu zorganizowanego przez Miasto przy wsparciu środków rządowych.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie