W Rzeszowie powstaje II etap Wisłokostrady [FILM]

Orzech

W stolicy Podkarpacia realizowany jest II etap wielkiej i bardzo ważnej dla tego miasta inwestycji drogowej. Mieszkańcy Rzeszowa od dawna oczekiwali na budowę Wisłokostrady, która ma poprawić jakość komunikacji w mieście. Nowa droga ma także stymulować rozwój lokalnego biznesu oraz ułatwić dostęp do kluczowych punktów w Rzeszowie i regionie.

Prace nad budową Wisłokostrady, kluczowej arterii drogowej w Rzeszowie, przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet możliwe jest wcześniejsze zakończenie części robót.

Koszt inwestycji wynosi 184,4 mln zł, a jej celem jest poprawa komunikacji w mieście i odciążenie ruchu w centrum. Jednym z najważniejszych elementów projektu jest nowy most Załęski, który może zostać oddany do użytku jeszcze w tym półroczu.

Wisłokostrada to projekt drogowy obejmujący budowę dwupasmowej trasy o długości ponad 2 kilometrów łączący osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa.

Wisłokostrada ma mieć długość ponad 2 kilometrów i objęta będzie 7-letnią gwarancją. Połączy aleję Rejtana z ulicą gen. Maczka. W ramach inwestycji przewidziano budowę chodników oraz ścieżek rowerowych o łącznej długości około 3,3 km.

Ważną częścią projektu są duże obiekty inżynieryjne, takie jak dwujezdniowa estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka, nowy most Załęski oraz most na rzece Młynówka.

Dodatkowo, w planach jest budowa ronda na ulicy Ciepłowniczej, sześciu zatok autobusowych, nowoczesnego oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Wisłokostrada ma za zadanie połączyć osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa eliminując potrzebę przebijania się przez ruchliwe ulice miasta. Droga ma także odciążyć z ruchu centrum miasta oraz ułatwić komunikację z drogami ekspresowymi S19 i autostradą A4. Projekt przewiduje także budowę dróg dla rowerów, chodników oraz estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty.

Specyfikacja Techniczna Wisłokostrady:

- Długość drogi: Ponad 2 kilometry,

- Planowana data zakończenia budowy: 2026 rok,

- Wykonawca: Konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty,

- Koszt inwestycji: 184,4 mln złotych.

Finansowanie: Budżet miasta, Program "Polski Ład" (65 mln zł) oraz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (30 mln zł)

Elementy infrastruktury:

- Estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka, most nad rzeką Młynówka,

- nowy most Załęski, rondo na ul. Ciepłowniczej,

- 6 zatok autobusowych,

- 13 przejść dla pieszych,

- oświetlenie uliczne, rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej i gazowej, budowa chodników i ścieżek rowerowych.

Podstawowe cele Wisłokostrady Rzeszów to:

- Odciążenie ruchu w centrum miasta: Wisłokostrada ma zredukować natężenie ruchu na ulicach ścisłego centrum takich jak al. Piłsudskiego i rondo Pobitno umożliwiając płynniejszy przepływ pojazdów.

- Ułatwienie komunikacji: Dzięki Wisłokostradzie mieszkańcy będą mieli szybszy i łatwiejszy dostęp do ważnych arterii komunikacyjnych takich jak droga ekspresowa S19 i autostrada A4.

- Rozwój infrastruktury: Inwestycja przewiduje także rozbudowę chodników, ścieżek rowerowych oraz modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej co wpłynie pozytywnie na jakość życia mieszkańców.