W stolicy województwa podkarpackiego od wielu lat planowana jest budowa nowego, nowoczesnego dworca autobusowego na miarę XXI wieku. Jest inwestor, jest projekt architektoniczny i wola realizacji tej jakże ważnej i od lat oczekiwanej przez mieszkańców Rzeszowa inwestycji. Dlaczego więc inwestycja jeszcze nie ruszyła?
Rzeszów to jedno z ostatnich dużych miast w Polsce, które nie posiada nowoczesnego dworca autobusowego, tylko stary, mało funkcjonalny dworzec wybudowany jeszcze w ubiegłym wieku, który nie jest zbyt dobrą wizytówką dla stolicy Podkarpacia.
Pod koniec marca istnieje możliwość, że Rada Miasta Rzeszowa podejmie decyzję o zmianie planu zagospodarowania dla terenu na którym znajduje się istniejący stary dworzec autobusowy przy ul. Grottgera oraz dla sąsiednich terenów. Taka zmiana umożliwi inwestorowi, spółce PKS Rzeszów rozpoczęcie ambitnej inwestycji w tym obszarze. Już latem 2023 roku radni uchwalili plan opracowany przez urzędników miejskich, lecz niestety zawierał on pewne niedociągnięcia, co spowodowało jego uchylenie przez wojewodę.
Chodziło o brak ustalenia minimalnej liczby miejsc do parkowania, co było konieczne z uwagi na to, że w nowym obiekcie planuje się funkcję mieszkalną. Do tego zastrzeżenia budził brak ustaleń zapisów planu z konserwatorem zabytków. Konieczność wprowadzenia poprawek do już opracowanego planu, oznaczało powtórzenie kilkumiesięcznej procedury planistycznej, co stawiało PKS Rzeszów w trudnej sytuacji, bo komplikowały się rozmowy z zagranicznym inwestorem zainteresowanym budową dworca.
PKS Rzeszów planuje wzniesienie całkowicie nowego dworca na miejscu obecnego obiektu przy ul. Grottgera. Nowy budynek będzie pełnił funkcje wielofunkcyjne, obejmując nie tylko obsługę pasażerów, lecz także przestrzeń handlową, biurową oraz mieszkalną.
Projekt architektoniczny przygotowała pracownia MWM Architekci.
WIZUALIZACJE:
Firma PKS Rzeszów zamierza zrealizować projekt we współpracy z amerykańskim funduszem inwestycyjnym. Planowany obiekt wykraczać będzie poza granice dotychczasowego dworca, dlatego PKS nabył sąsiednie działki z zabytkowymi magazynami kolejowymi oraz terenem po dawnym składzie węgla.
Aby rozpocząć prace przygotowawcze do inwestycji, konieczna była zmiana planu zagospodarowania w tym obszarze, tak aby teren dworca i przyległe do niego grunty kolejowe miały spójną funkcję.
PKS Rzeszów o zmianę planu starał się już od kilku lat, wszystko się przeciągało w czasie, bo najpierw władze miasta zastanawiały się nad pomysłem przewoźnika, potem przez wiele miesięcy trwały ustalenia i prace nad projektem.
Jak na ten moment wygląda sytuacja?
Poprawiona wersja planu zagospodarowania jest już gotowa i końcem stycznia została wyłożona do publicznego wglądu. Wyłożenie planu będzie trwać do 12 lutego, zaś uwagi odnośnie projektu będą przyjmowane do 26 lutego. W przypadku zgłoszenia uwag, zostaną one rozpatrzone przez prezydenta Rzeszowa. Pomimo tego, że projekt pozostaje niezmieniony w stosunku do wcześniej przyjętej wersji zeszłego lata - z wyjątkiem ewentualnych poprawek wskazanych przez wojewodę - urzędnicy liczą na brak nowych uwag, co przyspieszy proces. Istnieje możliwość, że projekt zostanie skierowany do uchwalenia jeszcze w obecnej kadencji Rady Miasta.