W województwie zachodniopomorskim realizowany jest ostatni, brakujący fragment drogi ekspresowej S3. Po ukończeniu budowy 33-kilometrowego odcinka, łączącego Troszyn ze Świnoujściem, droga ekspresowa stworzy bezpośrednie połączenie pomiędzy północną a południową częścią kraju. Kierowcy będą mogli pokonać 470-kilometrową trasę od Lubawki, przy granicy z Czechami, aż do Świnoujścia w zaledwie kilka godzin.
• Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz
• W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje
• Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju
• Zgodnie z pierwotnym harmonogramem prace miały zostać ukończone w ubiegłym roku, jednak proces budowy napotkał trudności, powodując opóźnienia
Budowa drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest przewidziane do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Opis projektu:
GDDKiA uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt – „Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.01-IP.02-0003/24-00 Projektu „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście” nr FENX.04.01-IP.02-0003/24 w ramach działania FENX.04.01 Drogi w sieci bazowej TEN-T priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-20272”
Przedsięwzięcie polega na budowie „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście”. Projekt jest realizowany w celu stworzenia bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz zwiększenia dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Efektem projektu będzie powstanie 32 953,26 km nowoczesnej i bezpiecznej drogi.
Wartość projektu : 1 755 612 927,35 PLN zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 757 400 000,00 zł
Lider konsorcjum realizującego budowę 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 na trasie Dargobądz – Troszyn wystosował apel do Prezesa Rady Ministrów o dokapitalizowanie kontraktu na kwotę przekraczającą 40 milionów złotych.
Postęp prac za okres od 15.09.2025 r. do 21.09.2025 r.
Prace zrealizowane:
1. Nadzór przyrodniczy
Nadzór nad prowadzonymi robotami budowlanymi
BRANŻA DROGOWA
TRASA ZASADNICZA + WĘZŁY
1. Podbudowa zasadnicza
DK3 / W-09 odtworzenie
Szacunkowa ilość 400 m2.
2. AC22P
DZ10 km 1+200 – 1+438
Szacunkowa ilość 1762 m2.
3. AC16W
DZ10 km 1+200 – 1+438pod obiektem W-9
Szacunkowa ilość 2230 m2.
4. AC11S
DZ10 km 0+450 – 1+200DZ10 km 1+200 – 1+438
Szacunkowa ilość 6140 m2.
5. Schody skarpowe
WE 01 WE 03 WE05
Szacunkowa ilość 0,50 szt.
6. Obrzeże betonowe
DZ7/DZ8
Szacunkowa ilość 15 mb.
7. Fugowanie
Pierścień najazdowy Rondo PD WLNG
Szacunkowa ilość 230 m2.
BRANŻA MOSTOWA
1. Umocnienie stożków matą antyerozyjną – obiekt PPR-01 – wykonano 50 %.
2. Antykorozja betonów – powłoki specjalne – obiekt W-09 – wykonano 50 %.
3. Antykorozja (hydrofobizacja) betonów – obiekt W-09 – wykonano 100 %.
4. Montaż schodów skarpowych – obiekt K-12 – wykonano 1 kpl.
5. Montaż ścieków skarpowych – obiekt K-12 – wykonano 50 %.
6. Wykonywanie oczepu muru oporowego M3 – obiekt W-13 – wykonano 30 %.
7. Poprawa przeciwspadków z ATL – obiekt W-13 – wykonano 50 %.
8. Montaż ścieków skarpowych – obiekt W-13 – wykonano 10 %.
9. Umocnienie stożków – obiekt WD-20 – wykonano 100 %.
10. Program naprawczy muru S-8 – wykonano 10 %.
BRANŻA TELEKOMUNIKACYJNA
1. Kanał technologiczny
Budowa KT W. Międzyzdroje – montaż pokryw w studniach
BRANŻA ELEKTROENERGETYCZNA
1. Zasilanie urządzeń
kopanie i układanie kabla SN 15kV Park Woliński – zasilanie
Postęp prac i robót projektowych:
1. Branża drogowa
Prace w ramach NA
2. Branża mostowa
Prace w ramach NA
3. Branża sanitarna
Prace w ramach NA
4. Branża elektroenergetyczna (energetyka/oświetlenie; energetyka WN110kV; trakcja, SRK i telekomunikacja kolejowa)
Prace w ramach NA
5. Melioracje
Prace w ramach NA
6. Organizacja ruchu
Przekazanie PSOR do ponownego zaopiniowania do ZZDW Koszalin oraz Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie
WIZUALIZACJA: