W woj. zachodniopomorskim powstaje ostatni, brakujący odcinek drogi S3 w Polsce [FILMY]

Orzech

W województwie zachodniopomorskim realizowany jest ostatni, brakujący fragment drogi ekspresowej S3. Po ukończeniu budowy 33-kilometrowego odcinka, łączącego Troszyn ze Świnoujściem, droga ekspresowa stworzy bezpośrednie połączenie pomiędzy północną a południową częścią kraju. Kierowcy będą mogli pokonać 470-kilometrową trasę od Lubawki, przy granicy z Czechami, aż do Świnoujścia w zaledwie kilka godzin.

Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz

W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje

• Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju

• Zgodnie z pierwotnym harmonogramem prace miały zostać ukończone w ubiegłym roku, jednak proces budowy napotkał trudności, powodując opóźnienia

Budowa drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest przewidziane do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.

Opis projektu:

GDDKiA uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt – „Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.01-IP.02-0003/24-00 Projektu „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście” nr FENX.04.01-IP.02-0003/24 w ramach działania FENX.04.01 Drogi w sieci bazowej TEN-T priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-20272”

Przedsięwzięcie polega na budowie „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście”. Projekt jest realizowany w celu stworzenia bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz zwiększenia dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Efektem projektu będzie powstanie 32 953,26 km nowoczesnej i bezpiecznej drogi.

Wartość projektu : 1 755 612 927,35 PLN zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 757 400 000,00 zł

Lider konsorcjum realizującego budowę 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 na trasie Dargobądz – Troszyn wystosował apel do Prezesa Rady Ministrów o dokapitalizowanie kontraktu na kwotę przekraczającą 40 milionów złotych.

Postęp prac za okres od 15.09.2025 r. do 21.09.2025 r.

Prace zrealizowane:

1. Nadzór przyrodniczy

Nadzór nad prowadzonymi robotami budowlanymi

BRANŻA DROGOWA

TRASA ZASADNICZA + WĘZŁY

1. Podbudowa zasadnicza

DK3 / W-09 odtworzenie

Szacunkowa ilość 400 m2.

2. AC22P

DZ10 km 1+200 – 1+438

Szacunkowa ilość 1762 m2.

3. AC16W

DZ10 km 1+200 – 1+438pod obiektem W-9

Szacunkowa ilość 2230 m2.

4. AC11S

DZ10 km 0+450 – 1+200DZ10 km 1+200 – 1+438

Szacunkowa ilość 6140 m2.

5. Schody skarpowe

WE 01 WE 03 WE05

Szacunkowa ilość 0,50 szt.

6. Obrzeże betonowe

DZ7/DZ8

Szacunkowa ilość 15 mb.

7. Fugowanie

Pierścień najazdowy Rondo PD WLNG

Szacunkowa ilość 230 m2.

BRANŻA MOSTOWA

1. Umocnienie stożków matą antyerozyjną – obiekt PPR-01 – wykonano 50 %.

2. Antykorozja betonów – powłoki specjalne – obiekt W-09 – wykonano 50 %.

3. Antykorozja (hydrofobizacja) betonów – obiekt W-09 – wykonano 100 %.

4. Montaż schodów skarpowych – obiekt K-12 – wykonano 1 kpl.

5. Montaż ścieków skarpowych – obiekt K-12 – wykonano 50 %.

6. Wykonywanie oczepu muru oporowego M3 – obiekt W-13 – wykonano 30 %.

7. Poprawa przeciwspadków z ATL – obiekt W-13 – wykonano 50 %.

8. Montaż ścieków skarpowych – obiekt W-13 – wykonano 10 %.

9. Umocnienie stożków – obiekt WD-20 – wykonano 100 %.

10. Program naprawczy muru S-8 – wykonano 10 %.

BRANŻA TELEKOMUNIKACYJNA

1. Kanał technologiczny

Budowa KT W. Międzyzdroje – montaż pokryw w studniach

BRANŻA ELEKTROENERGETYCZNA

1. Zasilanie urządzeń

kopanie i układanie kabla SN 15kV Park Woliński – zasilanie

Postęp prac i robót projektowych:

1. Branża drogowa

Prace w ramach NA

2. Branża mostowa

Prace w ramach NA

3. Branża sanitarna

Prace w ramach NA

4. Branża elektroenergetyczna (energetyka/oświetlenie; energetyka WN110kV; trakcja, SRK i telekomunikacja kolejowa)

Prace w ramach NA

5. Melioracje

Prace w ramach NA

6. Organizacja ruchu

Przekazanie PSOR do ponownego zaopiniowania do ZZDW Koszalin oraz Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie

WIZUALIZACJA: