fot. Kajtman

[Dolny Śląsk] Droga ekspresowa do czeskiej granicy coraz bliżej. Wkrótce przetarg na ostatni odcinek S3

Tomasz Matejuk
W piątek 26 maja minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dokument, kierujący do przetargu ostatni na południu Polski odcinek drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Lubawki.
– Rząd chce połączyć polskie porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy, co jest ważne dla wszystkich regionów, przez które przebiega trasa S3 – mówił minister Adamczyk. Budowa 31 kilometrów trasy S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce będzie kosztować 3,2 mld złotych. Inwestycja ma zostać ukończona do 2023 roku.
Przyszła trasa ekspresowa, łącząca Bolków z Lubawką, jest ostatnim, nieskierowanym dotąd do realizacji odcinkiem drogi S3 na południu Polski. 
– To kluczowy fragment drogi, mogący poprawić płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami – podkreślają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
 S3 Południe Bolków (bez węzła) - granica państwa
Realizacja tego odcinka przewidziana została w systemie "Projektuj i buduj", w podziale na dwa zadania:
  • zadanie III – od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), około 16 km,
  • zadanie IV – od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) – granica państwa, około 15 km.
Jak wyliczają w GDDKiA, na odcinku Bolków - Lubawka/granica państwa planowane jest wybudowanie 62 obiektów inżynierskich (w tym m.in. mostów, wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt), 3 węzłów drogowych (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka), MOP II – po obu stronach drogi S3 oraz 2 tuneli drogowych o długości ok. 2300 m i ok. 320 m. – Tunele przewiduje się zrealizować metodami: górniczą i odkrywkową. W ramach wyposażenia tuneli drogowych, stanowiących element transeuropejskiej sieci drogowej, zrealizowane będą systemy bezpieczeństwa i sterowania tunelami oraz Centrum Zarządzania Tunelami  zapowiadają drogowcy.


S3 Południe Legnica - Bolków (z węzłem)
Długość tego realizowanego odcinka to około 36 km, w tym 4 węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Budowana droga podzielona została na dwa zadania. Łączna wartość inwestycji to ok. 900 mln zł, planowany termin zakończenia robót to IV kwartał 2018 roku. S3 Północ Nowa Sól - Legnica (A4)
Odcinek ten jest zlokalizowany na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Ma długość około 80 km i obejmuje 13 węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II.
Odcinek jest w trakcie budowy. Droga podzielona została na pięć zadań i realizowana jest w systemie "Projektuj i buduj". Wartość inwestycji to około 3 mld złotych.

Planowany termin zakończenia robót to II kwartał 2018 r. Zadanie jest współfinansowane ze środków UE. S3 w Polsce
Trasa S3 na terenie Polski będzie miała długość ok. 480 km. Jej kontynuację na terenie Republiki Czeskiej będzie stanowiła droga D11 (dotychczas R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 r. w Straszynie.