Kolejna ważna inwestycja związana z polskimi portami. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Korporacją Budowlaną DORACO na realizację inwestycji „Przebudowa wejścia do portu w Łebie”, która jest częścią projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Wartość przedsięwzięcia, współfinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, to około 132 miliony złotych brutto. Zakończenie prac zaplanowano na sierpień 2026 roku.
• Celem projektu jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa żeglugi i zwiększenie funkcjonalności portu
• Obecna infrastruktura nie spełnia wymagań obsługi morskich farm wiatrowych – głównymi przeszkodami są płycizny i silne falowanie, zwłaszcza w czasie sztormów
• Projekt stanowi jeden z filarów infrastrukturalnych wspierających rozwój czystej energii na Bałtyku
Jak zaznacza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestycja przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom portu, w tym Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa, poprawiając warunki pracy i manewrowania jednostek.
Co powstanie w ramach tej inwestycji?
W ramach przebudowy powstanie m.in. nowy falochron wyspowy po stronie wschodniej o długości około 260 metrów, a zachodni zostanie przedłużony o kolejne 91 metrów. Planowana jest także budowa ostrogi od zachodu, toru podejściowego o szerokości 40 metrów, obrotnicy o średnicy 160 metrów oraz instalacja nowoczesnego oznakowania nawigacyjnego. Elementem prac będą też nowe osadniki redukujące zapiaszczenie.
Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że DORACO przygotuje zarówno dokumentację projektową, jak i całość robót budowlanych.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – podkreśliła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
– Zbudowaliśmy zasoby ludzkie i technologiczne, które realizują naszą strategię obecności w projektach offshore, a przebudowa wejścia do Portu w Łebie to kolejny z nich. DORACO jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu. To co wybudujemy lub zmodernizujemy w portach, będzie działało na rzecz realizacji projektów na wodach Bałtyku! – dodała.
Prace budowlane poprzedzi dokładna identyfikacja i usunięcie obiektów ferromagnetycznych, w tym potencjalnych pozostałości militarnych.
Proces będzie prowadzony pod nadzorem archeologicznym i z uwzględnieniem najwyższych standardów ochrony środowiska. Równolegle z głównym etapem inwestycji powstanie również koncepcja drugiej fazy rozbudowy portu – z przedłużeniem falochronu wschodniego i rozbudową portu zewnętrznego.
Projekt stanowi jeden z filarów infrastrukturalnych wspierających rozwój czystej energii na Bałtyku.
Część wielkiego projektu
Przypomnijmy, Urząd Morski w Gdyni i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowę, gwarantującą wsparcie w wysokości 190 mln zł dla realizacji zadań, związanych z budową morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie. Środki te pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W ramach tej inwestycji Urząd Morski w Gdyni przebuduje wejście do Portu Łeba i wyremontuje nabrzeże Maltańskie.
W zakres prac wejdą dwa zadania, których realizacja jest priorytetowa dla funkcjonowania operatorów farm wiatrowych w łebskim porcie.
– „To krok w kierunku ich potrzeb, przede wszystkim polegający na wyeliminowaniu nadmiernego falowania w wejściu i wewnątrz portu oraz zapiaszczania na wejściu do portu. Prace, które zostaną wykonane dzięki dzisiaj zagwarantowanym środkom pozwolą na wyeliminowanie tych niekorzystnych zjawisk. Znacznie podniosą bezpieczeństwo, ułatwią funkcjonowanie wszystkim użytkownikom i poprawią komfort działalności” – powiedziała Barbara Olczyk, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Przypomnijmy, firma Erbud wybuduje na zrewitalizowanym terenie portowym nowoczesną, przyjazną dla środowiska i ludzi przestrzeń biurową, centrum zdalnego sterowania i kontroli morskich farm wiatrowych, magazyn części zamiennych oraz nabrzeże do cumowania jednostek. Oddanie obiektu do użytku planowane jest w połowie 2026 roku.