Wiemy kto i za ile chce wybudować kolejny odcinek autostrady A2 w woj. lubelskim

Orzech

Poznaliśmy oferty w przetargu na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim. Chodzi o fragment od węzła Biała Podlaska do rejonu m. Kijowiec. Zainteresowanych realizacją tej inwestycji jest 12 wykonawców.

Najtańszą ofertę w przetargu na projekt i budowę złożyło konsorcjum firm Mirbud (lider) i Budpol, które wyceniło zadanie na 571 345 251,00 zł. Rozpoczęła się analiza i ocena wszystkich ofert.

Umowę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje podpisać w pierwszej połowie 2026 r.

Pozostałe oferty:

• 602 108 855,86 zł – Trakcja,

• 615 836 882,86 zł – konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones,

• 624 798 180,00 zł – konsorcjum firm: PORR (lider) i P.H.U.B. Piotr Pawlica,

• 638 148 260,40 zł – Mostostal Warszawa,

• 647 987 234,98 zł – konsorcjum firm: Rubau Polska (lider), Construcciones Rubau, Balzola Polska, i LANTANIA,

• 675 184 722,99 zł – Duna Polska,

• 681 744 501,06 zł – Strabag,

• 699 735 483,01 zł – Polaqua,

• 722 730 390,09 zł – Budimex,

• 749 315 503,25 zł – Intercor,

• 762 176 404,74 zł – Unibep.

Jak będą oceniane oferty

W maju 2025 r. GDDKiA ogłosiła postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. Złożone oferty będą badane i oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów:

okres gwarancji na ekrany akustyczne (10 proc.),

okres gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.),

cena (60 proc.).

Najważniejsze terminy i zakres prac

GDDKiA zakłada, że umowa z wykonawcą, w przypadku braku odwołań, zostanie podpisana w pierwszej połowie 2026 r. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 32 miesiące, w tym etap projektowania to 10 miesięcy. Do etapu realizacji robót nie wylicza się tzw. okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie prac przewidywane jest w 2029 r.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem m. Kijowiec.

A2 na wschód od stolicy

Z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są w realizacji, a dla fragmentu Swory - Biała Podlaska mamy już pozwolenie na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.

Pomiędzy Siedlcami a Sworami prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.

Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono m.in. z różnych terminów uzyskania pozwolenia na budowę (decyzji ZRID) i przedstawia się następująco:

Siedlce Południe – Malinowiec: 91 proc.,

• Malinowiec – Łukowisko: 85 proc.,

• Łukowisko – Swory: 85 proc.

W procedowaniu są roszczenia wykonawców wszystkich trzech odcinków, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Niezależnie od toczących się procedur kontraktowych, GDDKiA mobilizuje wykonawców, by udostępnić trasę główną wszystkich odcinków jeszcze w tym roku.

A2 Biała Podlaska - Dobryń

Oprócz wspomnianego postępowania przetargowego dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca, w grudniu 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg dla odcinka od rejonu Kijowca do węzła Dobryń. Dla tego odcinka uzyskano decyzję ZRID w maju 2025 r., a w sierpniu 2025 r. Dyrekcja otworzyła oferty zainteresowanych wykonawców.

Źródło: GDDKiA