Wisłokostrada - wielka inwestycja w Rzeszowie bliska ukończenia [FILM]

Orzech

Rzeszów wchodzi w decydującą fazę jednej z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich dekad. Budowa długo wyczekiwanej Wisłokostrady dobiega końca. Trasa wraz z estakadą nad torami i mostem generała Maczka ma zostać oddana kierowcom już na początku 2026 roku. Mieszkańcy Rzeszowa od dawna oczekiwali na budowę Wisłokostrady, która ma poprawić jakość komunikacji w mieście.

Nowa droga ma także stymulować rozwój lokalnego biznesu oraz ułatwić dostęp do kluczowych punktów w Rzeszowie i regionie

• Powstająca Wisłokostrada to nie tylko nowe, komfortowe połączenie południa Rzeszowa z północą, ale także szansa na ożywienie kolejnych terenów Rzeszowa, zarówno pod kątem inwestycyjnym jak i rekreacyjnym

• Wisłokostrada to nie tylko budowa drogi. To także duże obiekty inżynierskie jak nowy szeroki Most Załęski czy potężna estakada nad torami kolejowymi

Ostatnie warstwy asfaltu

Prace na placu budowy postępują w szybkim tempie. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek podkreśla, że inwestycja, o której mówiło się od dziesięcioleci, wreszcie staje się rzeczywistością.

– „Kończy się właśnie budowa legendarnej, wyczekiwanej dziesiątek lat Wisłokostrady w Rzeszowie” – mówił prezydent podczas wizyty na budowie.

Najbardziej spektakularny element trasy – estakada nad torami kolejowymi – otrzymała już ostatnią warstwę nawierzchni bitumicznej. Podobnie odcinki dojazdowe.

– „To ekscytujący moment, bo dosłownie ostatnie warstwy masy bitumicznej są kładzione. Mogę powiedzieć, że przyspieszyliśmy realizację inwestycji o prawie pół roku” – dodał Fijołek.

„Noworoczny prezent” dla mieszkańców

Miasto liczy, że Wisłokostrada zostanie udostępniona kierowcom tuż po Nowym Roku. Prezydent nazwał wcześniejsze zakończenie prac „noworocznym prezentem” dla mieszkańców.

Dokończenie trasy oznacza domknięcie układu obwodowego Śródmieścia, na który Rzeszów czekał od wielu lat.

Testy wytrzymałościowe

Jak informuje Miejski Zarząd Dróg (MZD), większość prac drogowych została zakończona. 4 grudnia położono ostatnią warstwę ścieralną na estakadzie i dojazdach. W najbliższych dniach wykonane zostaną zjazdy.

– „Próbne obciążenie ma na celu potwierdzenie wytrzymałości konstrukcji i założeń projektowych. To nieodzowny element pozwolenia na użytkowanie” – informuje Beata Bąk, kierownik Działu Realizacji Inwestycji w MZD.

Prace wykończeniowe i zabezpieczające

Poza nawierzchnią trwają prace zabezpieczające konstrukcję oraz brzegi Wisłoka. Wykonano zabezpieczenia antykorozyjne na estakadzie, a brzegi rzeki chronione są przed erozją i osuwaniem na odcinku około 300 metrów. Podobne prace przeprowadzono na nasypach drogowych o długości 310 metrów.

Kończą się także nasadzenia zieleni. Na rondzie w ciągu ul. Ciepłowniczej posadzono drzewa i krzewy, a wzdłuż ciągów pieszo-rowerowych montowane będą barierki. Ostatnim etapem będzie oznakowanie pionowe i poziome.

Znaczenie Wisłokostrady

Nowa trasa ma znacząco odciążyć zatłoczone ulice nad Wisłokiem, usprawnić przejazd między północą a południem miasta i stworzyć atrakcyjną przestrzeń w tej części Rzeszowa. Otwarta na początku 2026 roku Wisłokostrada stanie się jednym z kluczowych elementów nowoczesnego układu drogowego stolicy Podkarpacia.

Wisłokostrada to inwestycja, która zmieni komunikację w Rzeszowie. Oddanie jej do użytku już na początku 2026 roku będzie przełomowym momentem dla miasta i jego mieszkańców.

Wisłokostrada ma za zadanie połączyć osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa eliminując potrzebę przebijania się przez ruchliwe ulice miasta. Droga ma także odciążyć z ruchu centrum miasta oraz ułatwić komunikację z drogami ekspresowymi S19 i autostradą A4. Projekt przewiduje także budowę dróg dla rowerów, chodników oraz estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty.

Specyfikacja Techniczna Wisłokostrady:

- Długość drogi: Ponad 2 kilometry,

- Planowana data zakończenia budowy: 2026 rok,

- Wykonawca: Konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty,

- Koszt inwestycji: 184,4 mln złotych.

Finansowanie: Budżet miasta, Program "Polski Ład" (65 mln zł) oraz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (30 mln zł)

Elementy infrastruktury:

- Estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka, most nad rzeką Młynówka,

- nowy most Załęski, rondo na ul. Ciepłowniczej,

- 6 zatok autobusowych,

- 13 przejść dla pieszych,

- oświetlenie uliczne, rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej i gazowej, budowa chodników i ścieżek rowerowych.

Podstawowe cele Wisłokostrady Rzeszów to:

- Odciążenie ruchu w centrum miasta: Wisłokostrada ma zredukować natężenie ruchu na ulicach ścisłego centrum takich jak al. Piłsudskiego i rondo Pobitno umożliwiając płynniejszy przepływ pojazdów.

- Ułatwienie komunikacji: Dzięki Wisłokostradzie mieszkańcy będą mieli szybszy i łatwiejszy dostęp do ważnych arterii komunikacyjnych takich jak droga ekspresowa S19 i autostrada A4.

- Rozwój infrastruktury: Inwestycja przewiduje także rozbudowę chodników, ścieżek rowerowych oraz modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej co wpłynie pozytywnie na jakość życia mieszkańców.