Włoski koncern Magneti Marelli zwolni ok. 140 osób w fabryce w Bielsku-Białej

Orzech

Kolejne złe informacje dotyczące branży motoryzacyjnej w Polsce, w województwie śląskim. Do końca 2024 roku z fabryki włoskiego koncernu Magneti Marelli w Bielsku-Białej zwolnionych ma zostać ok. 140 pracowników. To łącznie aż jedna trzecia całej załogi polskiego zakładu tego międzynarodowego koncernu.

Powód? Planowane zakończenie produkcji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w fabryce Fiata w Tychach, co pociągnie za sobą w dół inne, kooperujące dotychczas z tą firmą spółki. A to nie koniec zwolnień. Mówi się o kolejnych dwóch firmach, które także mają rozpocząć redukcję pracowników. To kolejne około 100 miejsc pracy.

Włoski koncern Magneti Marelli, który jest jednym z dostawców Fiata posiada w Polsce fabrykę w Bielsku-Białej, w której aktualnie zatrudnia ponad 400 pracowników. Firma ma zwolnić ok. 130 pracowników na liniach produkcyjnych amortyzatorów i zawieszeń.

– Dyrekcja składa propozycje pracownikom o dobrowolnych zwolnieniu z trzymiesięczna odprawą. Działania te są organizowane poza wiedzą związków zawodowych obecnych w zakładzie – cytuje jedną z wiadomości lokalny portal bielsko.biala.pl

Redakcja portalu skontaktowała się w tej sprawie ze Związkiem Zawodowym Pracowników "Metalowcy". Przewodniczący związku Jacek Duraj poinformował, że kilka dni temu odbyły się rozmowy z dyrekcją fabryki Magneti Marelli. Do spotkania doszło ponieważ w połowie stycznia pracownicy tej firmy byli wzywani na spotkania z przełożonymi, na których proponowano im rozwiązanie umów właśnie za porozumieniem stron.

– Pracę straci ok. 1/3 załogi, to wraz z pracownikami umysłowymi i tzw. służbami pośrednimi łącznie ok. 140 osób. Na czas nieokreślony zatrudnionych jest ok. 60 osób, pozostali to pracownicy tymczasowi oraz zatrudniani przez agencję pracy – wyjaśnia przewodniczący Duraj.

– Na czas nieokreślony zatrudnionych jest ok. 60 osób, pozostali to pracownicy tymczasowi oraz zatrudnieni przez agencję pracy – informuje portal bielsko.biala.pl

Dla osób objętych redukcją załogi istnieją różne możliwości zatrudnienia

Niektórzy pracownicy będą mogli skorzystać z propozycji pracy w innych oddziałach firmy. Związki zawodowe również angażują się w proces, starając się zapewnić wsparcie i pomoc dla pracowników w znalezieniu nowych miejsc pracy.

Niestety, to nie koniec złych wiadomości

W związku z likwidacją firmy FCA Powertrain z Bielska-Białej, która zajmowała się w Polsce produkcją silników spalinowych, montowanych w samochodach osobowych, spółka porozumiała się już ze związkowcami ze spółek należących do Stellantis w sprawie warunków odejścia wszystkich 468 pracowników. Pierwsza grupa zwalnianych pracowników, łącznie 100-140 osób ma odejść już w marcu. Druga, znacznie większa ilość odejść planowana jest na czerwiec i będzie ostatnią w tej fabryce. Likwidacja FCA Powertrain Polska ma się zakończyć do do końca roku.

Także i ta firma pociągnie za sobą swoich kooperantów. Zlokalizowana w Bielsku-Białej firma BCUBE Poland, który zajmowała się obsługą logistyczną FCA Powertrain Polska, zapowiedziała zwolnienie 55 osób. Kolejna, niewymieniona z nazwy spółka planuje redukcję pracowników na poziomie ok. 40 osób.

A to podobno nie koniec zwolnień w fabrykach branży automotive w województwie śląskim.