Województwo śląskie zyska pięć nowych obwodnic - trwają prace nad kluczowymi inwestycjami

Orzech

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej - to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). W województwie śląskim, w ramach tego Programu, powstaje pięć inwestycji.

Budowa obwodnic w ramach PB100

W województwie śląskim, w ramach rządowego Programu, powstaje pięć inwestycji. Obwodnice Blachowni i Herb w DK46 oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 powstaną w systemie Projektuj i buduj. Pozostałe trzy - Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 - w systemie tradycyjnym. Przyniesie to łącznie prawie 50 km nowych dróg krajowych w województwie.

Najnowszy RAPORT, przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46

Stan prac:  

• W maju 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej z biurem projektowym Trakt z Katowic.

• 26 lutego 2025 r. złożyliśmy do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. 

Przed wydaniem decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną część procesu przygotowania inwestycji drogowej. 

Kolejnym etapem będzie doszczegółowienie rozwiązań projektowanej obwodnicy oraz wykonanie rozpoznania podłoża gruntowego. 

Harmonogram dalszych prac:  

• Planowane uzyskanie decyzji środowiskowej: I połowa 2026 r.  

• Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r. 

• Planowane podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Projektu i buduj: IV kwartał 2027 r. 

• Roboty budowlane: 2029-2031 r. 

Cel realizacji inwestycji: 

Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy. 

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78

Stan prac: 

• 22 listopada 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

• 3 grudnia 2024 r. ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy o długości 13,1 km. 

Harmonogram dalszych prac: 

• Podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Buduj: IV kwartał 2025 r. 

• Roboty budowlane: 2025-2028 r. 

Cel realizacji inwestycji:  

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. 

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa. 

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78

Stan prac: 

• 10 kwietnia 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

• 11 października 2024 r. podpisaliśmy umowę w systemie Buduj z firmą NDI z Sopotu.

Obwodnica będzie miała 9,2 km długości. 

Harmonogram dalszych prac:  

• Planowany termin zakończenia robót: II kwartał 2027 r. 

Cel realizacji inwestycji: 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. 

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa. 

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78

Stan prac: 

• 7 marca 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

• 9 stycznia 2025 r. podpisaliśmy umowę w systemie Buduj z firmą NDI z Sopotu.

Obwodnica będzie miała 2,3 km długości. 

Harmonogram dalszych prac:  

• Planowany termin zakończenia robót: I kwartał 2027 r. 

Cel realizacji inwestycji: 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. 

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa. 

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78

Stan prac: 

• 12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

Długość obwodnicy wyniesie w przedziale od 12,2 do nawet 15,1 km (w zależności od wybranego wariantu przebiegu). 

Harmonogram dalszych prac:  

• Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2027 r. 

• Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj: 2027/2028 r. 

• Planowana data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID: I kwartał 2029 r. 

• Planowana data uzyskania decyzji ZRID: III kwartał 2029 r. 

• Roboty budowlane: 2029-2031 r. 

Cel realizacji inwestycji: 

Podstawowe cele budowy obwodnicy to wyprowadzenie z obszarów miejskich ruchu tranzytowego, dzięki czemu nastąpi poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Nakle Śląskim i Świerklańcu. Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej 78 zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego. Uzyskamy również poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków życia mieszkańców. Nowa infrastruktura drogowa zwiększy również atrakcyjność gospodarczą otaczających ją terenów.

Program budowy 100 obwodnic

Trasy, które powstaną w Polsce ramach PB100, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. 

Głównym beneficjentem PB100 są mieszkańcy, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Zadania realizowane w ramach rządowego Programu poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy z miast i mniejszych miejscowości.

Źródło: GDDKiA