Wrocław ogłasza przetarg na budowę trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce [WIZUALZIACJE]

Orzech

Rusza kolejna, długo oczekiwana inwestycja w stolicy Dolnego Śląska. Miejska spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na budowę linii tramwajowej na osiedle Swojczyce. W ramach inwestycji powstaną dwa kilometry trasy autobusowo-tramwajowej, 14 przystanków, stacji prostownikowej i sieci zasilania.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie też parking dla 166 aut. Przebudowany będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ul. Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego. Zaprojektowano również nowy łącznik z ul. Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Cała inwestycja ma być gotowa pod koniec 2026 roku.

– Rozpoczynamy procedury przetargowe związane z kolejną wielką inwestycją komunikacyjną i infrastrukturalną, która ułatwi mieszkańcom wschodnich osiedli dojazd do centrum Wrocławia. Wybudowaliśmy już TAT na zachodzie Wrocławia, budujemy na południu. Teraz kolej na wschodnie rozwijające się osiedle. Pierwszy krok już zrobiliśmy budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Teraz przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną. Zgodnie zapowiedzią w wakacje rozpoczynamy kolejny etap działania proceduralnego przy tym zadaniu – poinformował dziś rano prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

– Wysyłamy dziś dokumentację do dziennika urzędowego Unii Europejskiej, kilka dni potem przetarg pojawi się na stronie Wrocławskich Inwestycji – dodał.

To będzie bardzo duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej

Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.

Powstanie 14 przystanków w tym: tramwajowo-autobusowe podwójne – 8, dwustronny – 1, tramwajowe – 2, autobusowe – 3. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaj i autobus będą poruszały się głownie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym.

Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencję w różnym zakresie wprowadzimy także na przystanki komunikacji miejskiej.

Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów.

W ramach inwestycji przebudowywana będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej.

Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników.

Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych.

Przewidziano budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze.

Czeka nas przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.

Planuje się, że wykonawca będzie miał 24 miesiące na wykonanie prac od momentu podpisania umowy.

WIZUALIZACJE: