Wrocław otrzyma dofinansowanie na budowę wiaduktu przy al. Poprzecznej

Orzech

Dobra wiadomość dla kierowców z północnego Wrocławia. Projekt przebudowy przejazdu kolejowego przy al. Poprzecznej – w rejonie centrum handlowego Korona i stacji Wrocław Sołtysowice – otrzymał dofinansowanie z programu PKP PLK. W miejscu dotychczasowego przejazdu ze szlabanami powstanie nowy wiadukt, który ma być gotowy do 2030 roku.

Budowa wiaduktu na al. Poprzecznej to jedna z kluczowych inwestycji drogowych na północy Wrocławia. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu miasto wyeliminuje uciążliwy przejazd kolejowy, poprawi bezpieczeństwo i usprawni ruch w rejonie Korony oraz Sołtysowic. To kolejny krok w kierunku modernizacji układu komunikacyjnego stolicy Dolnego Śląska.

Inwestycja z listy rezerwowej trafia na listę podstawową

Wniosek miasta o dofinansowanie budowy wiaduktu początkowo znalazł się na liście rezerwowej. Po aktualizacji rankingu przez PKP Polskie Linie Kolejowe projekt został jednak przeniesiony na listę podstawową. To oznacza jedno – są zabezpieczone środki na realizację inwestycji.

To ważny krok dla mieszkańców Psiego Pola, Sołtysowic i Kowal, gdzie przejazd kolejowy na al. Poprzecznej od lat powoduje korki i utrudnienia.

Co powstanie w miejscu przejazdu?

Choć szczegółowa dokumentacja nie została jeszcze ujawniona, wiadomo już, że:

nowy wiadukt powstanie tuż obok obecnego przejazdu kolejowego,

obiekt zostanie zlokalizowany między przejazdem a stacją Wrocław Sołtysowice,

inwestycja obejmie kompleksową przebudowę skrzyżowania al. Poprzecznej z ul. Kowalską,

celem jest całkowite wyeliminowanie ruchu przez przejazd ze szlabanami.

Nowa infrastruktura ma poprawić płynność ruchu, bezpieczeństwo i dostępność komunikacyjną północnej części miasta.

Niezależnie od Alei Północnej

Warto podkreślić, że wiadukt na al. Poprzecznej powstanie niezależnie od planowanej w kolejnych latach budowy drugiej przeprawy kolejowej w pobliżu – wiaduktu, który będzie częścią projektowanej Alei Północnej.

Oznacza to, że w przyszłości w tym rejonie funkcjonować będą dwa niezależne bezkolizyjne przejazdy, co znacząco odciąży układ drogowy i poprawi komunikację w tej części Wrocławia.

Harmonogram

Zgodnie z założeniami projektu:

prace przygotowawcze ruszą po opracowaniu dokumentacji i podpisaniu umowy,

zakończenie budowy planowane jest do 2030 roku.

Na listę rezerwową trafił projekt budowy wiaduktu kolejowego nad ulicą Strzegomską (linia kolejowa nr 751)

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłości – szczególnie na ul. Strzegomskiej – nowe rozwiązania ułatwią także rozwój komunikacji miejskiej. Budowa wiaduktu otworzy drogę do poprowadzenia tam trasy tramwajowej do Muchoboru Wielkiego.

Inne inwestycje we Wrocławiu na razie się nie kwalifikują

Stolica Dolnego Śląska już wcześniej sygnalizowała potrzebę likwidacji przejazdów kolejowych, ale nie wszystkie miejsca spełniają warunki programu. Na przykład okolice ulic Buforowej i Zwycięskiej nie kwalifikują się do tej edycji ze względu na zbyt skomplikowaną infrastrukturę i brak możliwości realizacji pełnego układu drogowego.

We Wrocławiu planowana jest budowa nowego tunelu. Połączy dwa wielkie osiedla mieszkaniowe

W planach jest też tunel drogowy pod torami na ul. Chociebuskiej, który ma połączyć Nowy Dwór z Gądowem. To osobna inwestycja przygotowywana przez PKP PLK.