Pomysłodawcy złożonej 5 stycznia petycji oczekują podjęcia współpracy władz województwa oraz miasta w sprawie budowy wiaduktu drogowego nad przejazdem kolejowym przy dworcu Wrocław Sołtysowice i wpisania inwestycji do projektu uchwały budżetowej na 2018 rok.
– Jednym z największych problemów mieszkańców stolicy województwa dolnośląskiego są korki drogowe. Problem ten widoczny jest również w północnej części Wrocławia, na osiedlach Sołtysowice, Kłokczyce, Psie Pole, czy Pawłowice i Zakrzów, które, ze względu na swoje umiejscowienie na obrzeżach miasta, są narażone na zwiększony ruch samochodowy w strefie podmiejskiej – piszą autorzy petycji.
Duża liczba kierowców i konieczność postoju przez przejazdem kolejowym
Przyczynę korków upatrują w użytkowaniu dróg nie tylko przez mieszkańców miasta, ale też sąsiednich gmin, którzy dojeżdżają do pracy, odwożą dzieci do szkół, czy spędzają we Wrocławiu czas wolny.
– Do wyżej wspomnianych przyczyn tworzenia się zatorów drogowych można również doliczyć postój samochodów w trakcie zamkniętych szlabanów na przejazdach kolejowych. Ten na zamieszkałym przez ponad 2,9 tys. wrocławian osiedlu Sołtysowice jest tego przykładem. Droga wojewódzka nr 453, biegnąca od skrzyżowania z drogą krajową nr 98 do drogi krajowej nr 5, przez przejazd kolejowy wzdłuż alei Poprzecznej, jest główną trasą mieszkańców osiedla, a także stanowi objazd do osiedla Polanowice lub powiatu trzebnickiego – czytamy w dokumencie.
Mieszkańcy podkreślają również, że w pobliżu znajdują się duże obiekty handlowe oraz targowisko na terenie Młyna Sułkowice, które przyciągają kierowców, a co za tym idzie – zwiększają utrudnienia drogowe. Zwracają też uwagę na bezpieczeństwo, powołując się na przypadki zamknięcia się szlabanów, gdy samochody nie zdążyły jeszcze przejechać.
– Z przeprowadzonych przez nas konsultacji i rozmów z kierowcami korzystającymi z drogi wzdłuż al. Poptrzecznej wynika, że czas postoju wynosi niejednokrotnie nawet więcej niż dziesięć minut, tworząc zator drogowy również na drodze krajowej nr 98 (ul. Bolesława Krzywoustego i al. Aleksandra Brücknera) – twierdzą pomysłodawcy wiaduktu.
Rozwiązaniem budowa wiaduktu
Rozwiązanie przedstawionego problemu ma przynieść budowa wiaduktu drogowego nad przejazdem kolejowym. Wjazd na niego od strony Sołtysowic miałby rozpoczynać się na wysokości al. Kanonierskiej, a od drugiej – na wysokości skrzyżowania al. Poprzecznej i ul. Kowalskiej.
– Proponowana przez nas inwestycja usprawni ruch w obrębie al. Poprzecznej, al. Aleksandra Brücknera i ul. Bolesława Krzywoustego oraz zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i kolejowego – argumentują autorzy petycji.
Dodają, że jest zgodna z założeniami aktualnej Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Dolnośląskiego, według której do priorytetów należy m.in. "poprawa jakości i standardów transportu (drogowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej)".
Piszą, że do zrealizowania inwestycji niezbędne jest przekazanie w ręce województwa dolnośląskiego działek nr 1/1 oraz 2/1 przez gminę i skarb państwa.
UM Wrocławia
– Zwracamy się z prośbą o rozpoczęcie proceduralnych prac związanych z analizą możliwości realizacji inwestycji przez Urząd Miasta Wrocław, UMWD, we współpracy z Instytutem Rozwoju Terytorialnego i Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu, a następnie wpisanie budowy wiaduktu drogowego nad przejazdem kolejowym wzdłuż al. Poprzecznej wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 453 do projektu uchwały budżetwej na 2018 rok – kończą petycję mieszkańcy.