Działania GDDKiA zapewniają wyjście z impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Do budowy 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) przybliża nas przecięcie toczących się odwołań w sądach. Potwierdza to niedawne (21 marca) rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
Wnioski o wycofanie decyzji środowiskowych złożone
Zgodnie z zapowiedzią wycofaliśmy oba wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla S17 WOW odcinek Drewnica - Ząbki i Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Pisma te otrzymał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku. Poprosiliśmy także o umorzenie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowych. Czekamy na decyzje.
Wkrótce przetarg
Jesteśmy też w trakcie przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W II kwartale 2025 roku planujemy ogłoszenie przetargu na wybór biura projektowego. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.
Sprawa podobna, wyrok inny
WSA w Warszawie w dzisiejszym wyroku w sprawie krótszego odcinka S17 WOW Drewnica - Ząbki oddalił wszystkie złożone w 2021 roku skargi na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Przypomnijmy, że GDOŚ uchylił w całości decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i umorzył postępowanie przed organem I instancji (RDOŚ w Białymstoku).
W ustnym uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że osoba sprawująca funkcję dyrektora RDOŚ w Warszawie nigdy nie była stroną postępowania. Wyrok Sądu oznacza, że w obrocie prawnym nie istnieje decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Drewnica - Ząbki. Wydany dziś wyrok nie jest prawomocny, jeśli takim się stanie, to sprawa o wydanie decyzji środowiskowej trafi do rozpatrzenia przez RDOŚ w Warszawie.
Wyrok WSA dla krótszego odcinka WOW jest zupełnie inny niż wydany 30 stycznia 2024 r. dla dłuższego odcinka, Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Tutaj WSA uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Decyzja środowiskowa jest w mocy i oczekuje na ponowne rozpatrzenie przez GDOŚ.
Źródło: GDDKiA