100 dni do Euro: Inwestycje w miastach częściowo gotowe

RynekInfrastruktury
Do mistrzostw Euro 2012 pozostało 100 dni. Miasta-gospodarze podsumowują gotowe inwestycje drogowe oraz kończą te, które do turnieju muszą powstać. Najwięcej problemów występuje z obwodnicami Warszawy, Gdańska i Poznania.


We Wrocławiu gotowa jest już infrastruktura drogowa wokół stadionu. W zeszłym roku został już uruchomiony specjalny Tramwaj Plus, a nad sprawnym ruchem czuwa Inteligentny System Sterowania Ruchem. Z kolei w sierpniu uruchomiona została cała Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Nie zakończyły się jeszcze prace dotyczące infrastruktury drogowej i komunikacyjnej w innych częściach miasta. Na Kozanowie zostało ułożone nowe torowisko, a na ulicy Pułaskiego prace przy przebudowie jezdni i budowie nowego torowiska zakończą się pod koniec maja.

 

Opóźnienia występują z kolei na budowie 20-kilometrowego odcinka drogi S8 z Oleśnicy do Sycowa, gdzie odkryto siedliska orła bielika i prace wstrzymano na czas okresu lęgowego. Do mistrzostw powinien być gotowy odcinek z Wrocławia do Oleśnicy. Cała inwestycja pochłonie około 1,2 mld zł. Lista priorytetów na Euro 2012 zawierała budowę drogi S5, która stanowiłaby szybkie połączenia drogowe pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem. W 2007 roku na inwestycję zarezerwowano 4,2 mld zł, jednak trzy lata później budowa została wykreślona z programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011-2015.

 

W Warszawie inwestycje na Euro będą w sumie kosztować ponad 17 mld zł. W ramach zadań infrastrukturalnych zostało przebudowane Wybrzeże Szczecińskiej od alei Poniatowskiego do mostu Średnicowego, wyremontowane tory tramwajowe na moście Poniatowskiego, Trasie W-Z i odcinku od ulicy Kijowskiej do ronda Waszyngtona. Na ukończeniu jest budowa węzła Marsa na trasie mostu Siekierkowskiego i węzła aleje Jerozolimskie – Łopuszańska. Do mistrzostw powinien zostać również ukończony węzeł Salomea. Most Północny zacznie służyć kierowcom od kwietnia i połączy Białołękę z Bielanami.

 

Nie uda się natomiast ukończyć budowy obwodnicy Warszawy. Do tej pory uruchomiony jest 11-kilometrowy odcinek Konotopa – Powązkowska, a na wiosnę uruchomiony będzie 7-kilometrowy odcinek od ulicy Modlińskiej do Marek, odcinki dróg S79 i S2 od węzła Lotnisko do ulicy Puławskiej. Nie wiadomo, czy do Euro odcinek S2 od węzła Lotnisko do węzła Konotopa będzie przejezdny.


Na kibiców w Gdańsku czeka już gotowa Trasa W-Z łącząca obwodnicę trójmiejską z centrum miasta. Jej koszt wyniósł 90 mln zł i już od grudnia służy kierowcom. Otwarto także odcinek Trasy Słowackiego od portu lotniczego do obwodnicy Trójmiasta. Dwujezdniowa trasa ma 3 km długości i pochłonęła 31 mln zł. Niestety miejski odcinek Trasy Słowackiego nie powstanie do czerwca, a do Euro udostępniony będzie zaledwie jej mały fragment. Wykonawca ma czas na zakończenie prac do końca listopada.

 

Powstać ma także Trasa Sucharskiego, która połączy port z obwodnicą południową oraz tunel pod Martwą Wisłą, jednak te inwestycje nie są kluczowe na Euro. Turniej pomógł jednak zdobyć fundusze na te zadania. Wciąż niepewna jest przejezdność na Euro Obwodnicy Południowej Gdańska. Trasa warta 1,2 mld zł miała wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy, jednak opóźnienia mogą uniemożliwić przejazd pojazdów w czasie mistrzostw. Planowane jest otworzenie dla ruchu jednej jezdni, a cała trasa będzie skończona 15 lipca 2012 roku.

 

W Poznaniu główną inwestycją drogową, która została ukończona była przebudowa ulicy Bukowskiej. Trasa stanowiąca praktycznie jedyny dojazd do lotniska została poszerzona do dwóch jezdni. Taki sam zabieg został wykonany na odcinku drogi wojewódzkiej nr 307 od granic Poznania do skrzyżowania zachodnią obwodnicą Poznania S11 w Zakrzewie.

 

Do Euro powstanie w Poznaniu węzeł Antoninek, który będzie kosztował 150 mln zł, dodatkowa nitka ulicy Bułgarskiej oraz rondo Jana Nowaka Jeziorańskiego na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej i Przybyszewskiego. W trakcie mistrzostw powinna być przejezdna obwodnica wschodnia w ciągu drogi S5 na trasie Poznań – Gniezno. Z kolei obwodnica zachodnia w ciągu drogi S11, która jest budowana w kawałkach nie będzie gotowa, z wyjątkiem 14-kilometrowego odcinka.