Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 Łagiewniki Zachód - Niemcza. Najlepiej została oceniona oferta firmy Budimex, która zrealizuje odcinek o długości 9,3 km za blisko 384 mln zł.
Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołanie się od wyboru oferty do Krajowej Izby Odwoławczej. Przy braku odwołań umowę GDDKiA powinna podpisać w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy, jednego z sześciu odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem i Bardem, GDDKiA ogłosiła 29 grudnia 2023 r. Otwarcie ofert nastąpiło 28 marca 2024 r., jednak w związku z unieważnieniem wyboru najkorzystniejszej oferty konieczne było powtórzenie badania i oceny dokumentów przetargowych.
Wybrany za pierwszym razem wykonawca nie odpowiedział na wezwanie GDDKiA i nie dokonał aktualizacji dokumentów. W związku z tym Dyrekcja wybrała kolejną ofertę, firmy Budimex. Następnie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wpłynęło odwołanie od firmy Mostostal Warszawa. KIO częściowo uwzględniło odwołanie. W wyniku tego musieliśmy powtórzyć czynność badania i oceny ofert. 10 lipca GDDKiA dokonała ponownego wyboru wykonawcy.
Przebieg drogi pomiędzy węzłami Łagiewniki Zachód a Niemcza
Trasa o długości ok. 9,3 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki i Niemcza, po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad ciągiem głównym, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów).
Parametry techniczne:
• Klasa drogi: S,
• Liczba jezdni i pasów ruchu: dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi,
• Szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
• Szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m,
• Obciążenie (t/oś): 115 kN/oś.
Miejsca Obsługi Podróżnych:
• MOP „Kietlin” - prawa strona, rodzaj podstawowy (docelowo rozbudowa do MOP komercyjnego)
• MOP „Kietlin” - lewa strona, rodzaj podstawowy (docelowo rozbudowa do MOP komercyjnego)
Sześć z sześciu odcinków S8
Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na sześć krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.
W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym. W maju ubiegłego roku Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił nam rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. 14 grudnia 2023 r. GDDKiA podpisała umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe.
Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł.
Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. 14 października 2024 r. wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji planowane jest w II kw. 2025 r.
Natomiast 5 sierpnia 2024 r. poznaliśmy wykonawcę dla odcinka pomiędzy węzłami Niemcza a Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km. Odcinek zrealizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę prawie 306 mln zł.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, 14 czerwca 2024 r. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą. Jest nim konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł. 14 kwietnia 2025 r. wykonawca złożył do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji planowane jest w IV kw. 2025 r.
Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA