Na terenie terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku postępują prace przy budowie terminala T5. Inwestycja o powierzchni około 21 hektarów w pierwszym etapie wykorzystywana będzie jako baza do instalacji morskich turbin wiatrowych dla Polskich Farm Wiatrowych na Bałtyku. Projekt prowadzony jest na zlecenie spółki Istrana, a współfinansowany przez Polski Fundusz Rozwoju. Na placu budowy widać już konkretne efekty – zakończono większość prac kafarowych, trwa montaż kotew klapowych oraz zintensyfikowane prace związane z zalądowieniem terminala.
W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 hektarów.
Aktualnie prowadzone są zasypy pod montaż kotew klapowych przy użyciu między innymi pogłębiarki Vox Apolonia, jednej z największych jednostek zasilanych LNG. Prace wykonywane są metodą rainbowing – mieszanina piasku i wody wyrzucana jest dyszami z dziobu statku i tworzy podwodny nasyp, który pozwala przygotować dno do dalszych działań. Jednocześnie trwa montaż kotew z pontonów – wszystko po to, by zapewnić odpowiednią współpracę ściany nabrzeża przy kolejnych etapach zasypów i robót żelbetowych.
– Wszystkie procesy na budowie to naczynia połączone, a więc jedne roboty otwierają fronty dla kolejnych. Mamy wyjątkowo napięty harmonogram, dlatego wszystkie te prace realizujemy z najwyższą dokładnością i starannością, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.
Zakończono dostawy wszystkich profili stalowych do ścian nabrzeża. Obecnie kontynuowany jest montaż kotew na nabrzeżu outbound (odejściowym). Montowane są także belki kotwiące, tzw. kleszcze, które wzmacniają konstrukcję ściany przed montażem samych kotew. Wszystkie te prace prowadzone są równolegle i z dużą dokładnością aby nie tylko dotrzymać terminów, ale też zapewnić najwyższą jakość wykonania.
Zakończono roboty kafarowe nabrzeża outbound i inbound, a najbliższe miesiące będą kluczowe dla realizacji kolejnych etapów.
– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że cały zespół realizacyjny doskonale radzi sobie z wysoko postawioną poprzeczką. Pogoda na razie nam sprzyja, a jeśli chodzi o kolejne etapy naszych prac, zakontraktowaliśmy dobrych podwykonawców, ze światowej czołówki. Patrzymy ze spokojem na te kamienie milowe, które na nas czekają, bo wiemy, że jesteśmy do tego przygotowani – dodaje Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.
Nabrzeże outbound o długości ok. 450 m przystosowane będzie do obsługi jednostek pływających typu jack-up, służących do montażu morskich farm wiatrowych, z kolei nabrzeże inbound o długości ok. 350 m wraz ze stanowiskiem Ro-Ro o długości ok. 105 m będzie służyć przyjmowaniu dostaw komponentów morskich farm wiatrowych.
W obrębie planowanego placu składowego prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych, które następnie będą ładowane na jednostki pływające w strefie załadunku wzdłuż nabrzeża outbound. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą do obsługi procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.
Planowany termin zakończenia inwestycji to III kwartał 2026 roku. Generalnym Wykonawcą prac jest Grupa NDI.
Przez pierwszych 10-15 lat, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjnej morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base)
• Budowany w Gdańsku terminal posłuży do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wspólnego projektu PGE i Ørsted
• Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł
W 2024 roku należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 oraz należąca do Baltic Hub spółka Istrana, podpisały umowę dzierżawy przestrzeni portowej, na której powstanie terminal instalacyjny T5 dla morskich farm wiatrowych. PGE i Ørsted wykorzystają go do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu Baltica 2.
Na ponad 21 hektarach powstaną powierzchnie o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminala pozwoli na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
– Tutaj w Gdańsku powstaje najnowocześniejszy terminal instalacyjny dla branży offshore wind w Polsce. Inwestycja ta jest kluczowa nie tylko dla realizacji morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, ale także dla rozwoju całego programu morskiej energetyki wiatrowej w naszym kraju. To właśnie stąd przeprowadzimy instalację 107 turbin dla naszego projektu, która zaplanowana jest na 2027 rok. Porty instalacyjne to ważny element budowy lokalnego łańcucha dostaw. To tutaj i wokół terminala powstawać będą nowe miejsca pracy, tworzyć się będzie sieć firm kooperujących. To tutaj będzie tętnić życie polskiego offshore’u – podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Gdzie powstaje ten terminal?
Terminal dedykowany branży morskich farm wiatrowych funkcjonuje pod nazwą T5 powstaje na terenie gdańskiego terminalu kontenerowego Baltic Hub. Będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdującego się na Zatoce Gdańskiej. T5 jest budowany w sąsiedztwie powstającego terminala T3.
Parametry techniczne:
Terminal T5 powstanie na powierzchni 21 hektarów i będzie dysponował dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 800 metrów. Będą one przeznaczone do obsługi jednostek instalacyjnych i innych statków biorących udział w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
W obiekcie znajdą się także place montażowe i składowe o dużej nośności – idealne do przechowywania elementów wież wiatrowych.
Harmonogram projektu:
1. Do połowy 2025 roku zakończona zostanie budowa zalądowania.
2. Prace na terminalu T5 potrwają do końca III kwartału 2025 roku.
3. Terminal ma być gotowy do użytku do czerwca 2026 roku.
Inwestor i wykonawca:
Inwestycję prowadzi Istrana, spółka celowa należąca w 85 proc. do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15 proc. do Baltic Hub.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest sopocka firma NDI.