W Świnoujściu na terenie przyszłego terminala instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki tj.: pogłębiarka „Vox Ariane” oraz jednostka wspomagająca „Maas”.
Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego. W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.
Zadanie inwestycyjne budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej – port instalacyjny jest inwestycją wspólnie realizowaną przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., w części obejmującej budowę nabrzeża oraz placu bezpośrednio przy nabrzeżu, a także w części zapleczowej przez spółkę Orlen Neptun.
ZMPSiŚ S.A. do realizacji części hydrotechnicznej zadania wybrał spółkę PORR S.A. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska Sp. z o.o. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex S.A.
W ramach kontraktu PORR wykona rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m. Nabrzeże nr 1 długość 249,2 m, nośność użytkowa 50 kN/mkw. dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m. Nabrzeże nr 2, długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 do 250 kN/mkw. z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/mkw. przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m. Z kolei nabrzeże nr 3 długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 mkw. Tutaj wykonane będzie umocnienie brzegu w celu zalądowienia, a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków. W rezultacie w pierwszym etapie inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda. Terminal ma być uruchomiony na początku 2025 roku.
WIZUALIZACJE:
Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.
ZMPSiŚ S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.