Zatwierdzono ostateczny przebieg południowej obwodnicy Wadowic

Orzech

Może rozpocząć się kolejny etap, opracowanie projektu budowlanego dla południowej obwodnicy tego miasta. Burmistrz Wadowic wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zatwierdzający przebieg trasy. To pierwsza z małopolskich dróg wskazanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, która dostała taką decyzję.

Nowe połączenie dwóch dróg krajowych

Południowa obwodnica Wadowic połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie wzdłuż Skawy nowego odcinka o długości 1,43 km kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, ul. Putka i ul. Zegadłowicza. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej.

Inwestycja wiązać się będzie z rozbudową ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej w kierunku ronda przy centrum handlowym obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To drugie rondo zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.

Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy. Powstanie most nad Dąbrówką, zbudujemy też na wschód od drogi kładkę pieszo-rowerową. Ta kładka będzie się łączyła po północnej stronie ze ścieżką rowerową, a po południowej stronie z dodatkową jezdnią, którą wybudujemy po wschodniej stronie obwodnicy i którą będzie prowadziła w kierunku szlaku VeloSkawa. Ta jezdnia będzie też połączona z ul. Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą.

Na końcu obwodnicy na ul. Zegadłowicza zbudowane zostanie rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice.

Wspólna inwestycja Gminy i GDDKiA

W październiku 2019 roku GDDKiA zawarła z Gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przygotowanie projektu budowlanego oraz wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu tego dokumentu będzie można ogłosić przetarg na budowę nowej trasy.

Inwestycja jest przewidziana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

BDI

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. 

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52. 

Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). 

100 obwodnic w Małopolsce

W województwie małopolskim GDDKiA przygotowuje siedem tras, których podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie ruchu z centrów miast.

W maju 2022 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju, a wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu DK49 i Limanowej DK28. Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla obwodnic Makowa Podhalańskiego DK28, Chrzanowa i Trzebini DK79 oraz Tarnowa DK73. We wszystkich tych ośrodkach mieszka łącznie prawie ćwierć miliona osób.

Źródło: GDDKiA